Ο Ιησούς Εκπλήρωσε Προφητείες»

Είναι δυνατόν να πούμε με ακρίβεια πόσες είναι οι Μεσσιανικές προφητείες που περιέχονται στις Εβραϊκές Γραφές;

Μια προσεκτική μελέτη των Εβραϊκών Γραφών μάς δίνει τη δυνατότητα να προσδιορίσουμε δεκάδες προφητείες που εκπληρώθηκαν στον Ιησού Χριστό. Αυτές οι προφητείες προέλεγαν λεπτομέρειες για την προέλευση του Μεσσία, το χρόνο της εμφάνισής του, τις πράξεις του, τη μεταχείριση που υπέστη και τη θέση του στη διευθέτηση του Ιεχωβά Θεού. Όλες μαζί συνθέτουν μια εξαιρετική περιγραφή που μας βοηθάει να προσδιορίσουμε τον Ιησού ως τον Μεσσία. Ωστόσο, χρειάζεται να είμαστε επιφυλακτικοί αν προσπαθούμε να καθορίσουμε με ακρίβεια πόσες είναι οι Μεσσιανικές προφητείες που υπάρχουν στις Εβραϊκές Γραφές.

Δεν συμφωνούν όλοι ως προς το τι αποτελεί Μεσσιανική προφητεία και τι όχι. Στο βιβλίο του Η Ζωή και η Εποχή του Ιησού του Μεσσία (The Life and Times of Jesus the Messiah), ο Άλφρεντ Έντερσχαϊμ δήλωσε ότι τα αρχαία ραβινικά συγγράμματα χαρακτήριζαν 456 περικοπές των Εβραϊκών Γραφών ως Μεσσιανικές, παρότι πολλές από αυτές δεν αναφέρουν συγκεκριμένα τον Μεσσία. Μια προσεκτική ματιά στις 456 περικοπές εγείρει ερωτήματα για το αν ορισμένες από αυτές αναφέρονται προφητικά στον Ιησού Χριστό. Λόγου χάρη, ο Έντερσχαϊμ είπε ότι οι Ιουδαίοι θεωρούσαν πως το εδάφιο Γένεση 8:11 αποτελούσε Μεσσιανική περικοπή. Ισχυρίζονταν ότι «το φύλλο ελιάς, που έφερε το περιστέρι, είχε κοπεί από το Όρος του Μεσσία». Ο συγγραφέας κάνει επίσης λόγο για το εδάφιο Έξοδος 12:42. Εξηγώντας το λανθασμένο τρόπο με τον οποίο κατανοούσαν οι Ιουδαίοι αυτό το εδάφιο, έγραψε: «Όπως ο Μωυσής βγήκε από την έρημο, έτσι και ο Μεσσίας θα έβγαινε από τη Ρώμη». Πολλοί λόγιοι, καθώς και άλλοι, σίγουρα θα δυσκολεύονταν να συνδέσουν αυτά τα δύο εδάφια και τις εσφαλμένες εξηγήσεις με τον Ιησού Χριστό.

Ακόμη και αν επικεντρωθούμε αποκλειστικά στις προφητείες που όντως εκπληρώθηκαν στον Ιησού Χριστό, είναι δύσκολο να υπάρξει ομοφωνία για τον ακριβή αριθμό τους. Πάρτε για παράδειγμα το 53ο κεφάλαιο του Ησαΐα, το οποίο περιέχει αρκετά προφητικά χαρακτηριστικά σχετικά με τον Μεσσία. Τα εδάφια Ησαΐας 53:2-7 προφητεύουν: «Δεν έχει επιβλητική μορφή . . . Ήταν καταφρονημένος και οι άνθρωποι τον απέφευγαν . . . Τις αρρώστιες μας βάσταξε αυτός . . . Διατρυπήθηκε για την παράβασή μας . . . Σαν πρόβατο φέρθηκε στη σφαγή». Θα πρέπει να υπολογιστεί όλη αυτή η περικοπή του 53ου κεφαλαίου του Ησαΐα ως μία Μεσσιανική προφητεία ή μήπως το καθένα από αυτά τα χαρακτηριστικά του Μεσσία πρέπει να θεωρηθεί ξεχωριστή προφητεία;

Εξετάστε επίσης το εδάφιο Ησαΐας 11:1, το οποίο αναφέρει: «Θα βγει ένα κλαδάκι από το υπόλειμμα του κορμού του Ιεσσαί· και από τις ρίζες του θα καρποφορήσει ένας βλαστός». Η ίδια προφητεία εμφανίζεται και πάλι στο εδάφιο 10, με παρόμοια φρασεολογία. Θα πρέπει να υπολογίσουμε αυτά τα δύο εδάφια ως δύο ξεχωριστές προφητείες ή ως μία προφητεία που επαναλαμβάνεται; Όποια συμπεράσματα και αν εξάγονταν σχετικά με το 53ο και το 11ο κεφάλαιο του Ησαΐα, θα επηρέαζαν σαφώς το συνολικό αριθμό των Μεσσιανικών προφητειών.

Επομένως, θα ήταν καλό να μη γινόμαστε απόλυτοι όσον αφορά το συνολικό αριθμό των Μεσσιανικών προφητειών που υπάρχουν στις Εβραϊκές Γραφές. Η οργάνωση του Ιεχωβά έχει δημοσιεύσει καταλόγους που περιέχουν δεκάδες προφητείες σχετικά με τον Ιησού, καθώς και την εκπλήρωσή τους.* Αυτοί οι κατάλογοι μπορούν να μας προσφέρουν βοήθεια και ενθάρρυνση στην προσωπική και στην οικογενειακή μας μελέτη, καθώς και στη δημόσια διακονία μας. Επιπλέον, οι πάμπολλες Μεσσιανικές προφητείες, ανεξάρτητα από τον αριθμό τους, μας παρέχουν ατράνταχτη απόδειξη ότι ο Ιησούς είναι ο Χριστός, ή αλλιώς ο Μεσσίας.

Μαρκ 15:3-5​—Έμεινε σιωπηλός όταν τον κατηγορούσαν

Μαρκ 15:24, 29, 30​—Έριξαν κλήρο για τα ρούχα του και τον περιέπαιζαν («μοίρασαν τα εξωτερικά του ρούχα» σημείωση μελέτης για Μαρ 15:24, nwtsty· «κουνώντας το κεφάλι τους» σημείωση μελέτης για Μαρ 15:29, nwtsty)

μοίρασαν τα εξωτερικά του ρούχα:

Η αφήγηση των εδαφίων Ιωα 19:23, 24 δίνει συμπληρωματικές πληροφορίες τις οποίες δεν αναφέρουν ο Ματθαίος, ο Μάρκος και ο Λουκάς: Οι Ρωμαίοι στρατιώτες προφανώς έριξαν κλήρο τόσο για το εξωτερικό του ρούχο όσο και για τον χιτώνα του. Χώρισαν τα εξωτερικά του ρούχα «σε τέσσερα κομμάτια, ένα για κάθε στρατιώτη», αλλά επειδή δεν ήθελαν να χωρίσουν τον χιτώνα του, έριξαν κλήρο. Έτσι λοιπόν, το ότι έριξαν κλήρο για την ενδυμασία του Μεσσία εκπλήρωσε το εδάφιο Ψλ 22:18. Προφανώς, οι εκτελεστές συνήθιζαν να κρατούν τα ρούχα των θυμάτων τους, γι’ αυτό, προτού εκτελέσουν τους εγκληματίες, έπαιρναν τα ρούχα τους και ό,τι άλλο είχαν, κάνοντας το μαρτύριο ακόμα πιο ταπεινωτικό.

κουνώντας το κεφάλι τους:

Αυτή η κίνηση, που συνήθως συνοδευόταν από λόγια, έδειχνε κοροϊδία, περιφρόνηση ή χλευασμό. Οι περαστικοί εκπλήρωσαν άθελά τους την προφητεία του εδαφίου Ψλ 22:7.

Μαρκ 15:43, 46​—Τον έθαψαν με τους πλούσιους («Ιωσήφ» σημείωση μελέτης για Μαρ 15:43, nwtsty)

Ιωσήφ:

Το προσωπικό στοιχείο που εισήγαγαν οι Ευαγγελιστές στις αφηγήσεις τους φαίνεται από διάφορες λεπτομέρειες που αναφέρουν για τον Ιωσήφ. Ο Ματθαίος, ο εισπράκτορας φόρων, επισημαίνει ότι ήταν «πλούσιος άνθρωπος». Ο Μάρκος, ο οποίος έγραφε κυρίως για τους Ρωμαίους, λέει ότι ήταν «ένα ευυπόληπτο μέλος του Συμβουλίου» που περίμενε τη Βασιλεία του Θεού. Ο Λουκάς, ο συμπονετικός γιατρός, λέει ότι «ήταν ενάρετος και δίκαιος» και ότι δεν ψήφισε υπέρ της ενέργειας που έκανε το Συμβούλιο εναντίον του Ιησού. Μόνο ο Ιωάννης αναφέρει ότι ήταν «κρυφός [μαθητής] εξαιτίας του φόβου που είχε για τους Ιουδαίους».​—Ματ 27:57-60· Μαρ 15:43-46· Λου 23:50-53· Ιωα 19:38-42.

Σκάβουμε για Πνευματικά Πετράδια

Μαρκ 15:25​—Σε τι μπορεί να οφείλεται η φαινομενική αντίφαση σχετικά με το πότε κάρφωσαν τον Ιησού στο ξύλο; («η τρίτη ώρα» σημείωση μελέτης για Μαρ 15:25, nwtsty)

η τρίτη ώρα:

Δηλαδή περίπου στις 9:00 π.μ. Μερικοί επισημαίνουν μια φαινομενική αντίφαση αυτής της αφήγησης με τα εδάφια Ιωα 19:14-16, όπου λέει ότι «ήταν περίπου η έκτη ώρα» όταν ο Πιλάτος παρέδωσε τον Ιησού για να εκτελεστεί. Αν και οι Γραφές δεν εξηγούν πλήρως τη διαφορά, υπάρχουν μερικοί παράγοντες που πρέπει να εξεταστούν: Οι αφηγήσεις των Ευαγγελίων συμφωνούν γενικά στη χρονική τοποθέτηση των γεγονότων της τελευταίας μέρας του Ιησού στη γη. Και οι τέσσερις αφηγήσεις δείχνουν ότι οι ιερείς και οι πρεσβύτεροι συναντήθηκαν αφότου είχε ξημερώσει και κατόπιν παρέδωσαν τον Ιησού στον Ρωμαίο Κυβερνήτη Πόντιο Πιλάτο. (Ματ 27:1, 2· Μαρ 15:1· Λου 22:66–23:1· Ιωα 18:28) Ο Ματθαίος, ο Μάρκος και ο Λουκάς αναφέρουν και οι τρεις ότι, ενώ ο Ιησούς ήταν ήδη στο ξύλο, έπεσε σκοτάδι στη γη «από την έκτη ώρα . . . μέχρι την ένατη ώρα». (Ματ 27:45, 46· Μαρ 15:33, 34· Λου 23:44) Ένας παράγοντας που ίσως προσδιορίζει τη χρονική στιγμή κατά την οποία εκτελέστηκε ο Ιησούς είναι ο εξής: Ορισμένοι θεωρούσαν ότι το μαστίγωμα ήταν μέρος της διαδικασίας εκτέλεσης. Μερικές φορές, το μαστίγωμα ήταν τόσο φρικτό ώστε το θύμα πέθαινε. Στην περίπτωση του Ιησού, ήταν τόσο έντονο ώστε χρειάστηκε να μεταφέρει κάποιος άλλος το ξύλο που αρχικά κουβαλούσε ο ίδιος. (Λου 23:26· Ιωα 19:17) Αν το μαστίγωμα θεωρήθηκε η αρχή της διαδικασίας εκτέλεσης, πρέπει να πέρασε κάποιος χρόνος μέχρι να καρφώσουν τελικά τον Ιησού στο ξύλο του βασανισμού. Αυτό υποστηρίζεται από τα εδάφια Ματ 27:26 και Μαρ 15:15, τα οποία αναφέρουν το μαστίγωμα και την εκτέλεση στο ξύλο μαζί. Επομένως, διαφορετικά άτομα μπορεί να αναφέρουν διαφορετική ώρα για την εκτέλεση του Ιησού, ανάλογα με το πότε θεωρεί ο καθένας ότι άρχισε η διαδικασία. Αυτό ίσως εξηγεί γιατί ο Πιλάτος έμεινε έκπληκτος όταν έμαθε ότι ο Ιησούς πέθανε τόσο γρήγορα αφότου τον κάρφωσαν στο ξύλο, επειδή ο Πιλάτος μπορεί να θεωρούσε ότι η εκτέλεση είχε μόλις αρχίσει. (Μαρ 15:44) Επιπλέον, οι Βιβλικοί συγγραφείς συχνά ακολουθούν την τακτική να χωρίζουν την ημέρα σε τέσσερα τμήματα των τριών ωρών το καθένα, όπως γινόταν και με τη νύχτα. Αυτός ο χωρισμός εξηγεί γιατί πολλές φορές γίνονται αναφορές στην τρίτη, στην έκτη και στην ένατη ώρα, αρχίζοντας τη μέτρηση από την ανατολή του ήλιου περίπου στις 6:00 π.μ. (Ματ 20:1-5· Ιωα 4:6· Πρ 2:15· 3:1· 10:3, 9, 30) Επίσης, οι άνθρωποι γενικά δεν είχαν τρόπο να υπολογίζουν την ώρα με ακρίβεια, οπότε έλεγαν συνήθως την ώρα της μέρας μαζί με τη λέξη «περίπου», όπως δείχνει το εδάφιο Ιωα 19:14. (Ματ 27:46· Λου 23:44· Ιωα 4:6· Πρ 10:3, 9) Με λίγα λόγια: Ο Μάρκος ίσως συμπεριέλαβε τόσο το μαστίγωμα όσο και το κάρφωμα στο ξύλο, ενώ ο Ιωάννης αναφέρθηκε μόνο στο κάρφωμα στο ξύλο. Και οι δύο συγγραφείς μπορεί να στρογγυλοποίησαν την ώρα της ημέρας προς την πιο κοντινή τρίωρη περίοδο, ο δε Ιωάννης χρησιμοποίησε το «περίπου» όταν ανέφερε την ώρα. Αυτοί οι παράγοντες ίσως εξηγούν γιατί υπάρχουν διαφορετικές ώρες στις αφηγήσεις. Τέλος, το γεγονός ότι ο Ιωάννης, γράφοντας δεκαετίες αργότερα, ανέφερε μια ώρα που φαινομενικά διαφέρει από αυτήν που κατέγραψε ο Μάρκος δείχνει ότι ο Ιωάννης δεν αντέγραψε απλώς την αφήγηση του Μάρκου.

Μαρκ 16:8​—Γιατί η Μετάφραση Νέου Κόσμου δεν περιέχει τον μεγάλο ή τον μικρό επίλογο στο κυρίως κείμενο του Ευαγγελίου του Μάρκου; («γιατί φοβούνταν» σημείωση μελέτης για Μαρ 16:8, nwtsty)

γιατί φοβούνταν:

Σύμφωνα με τα αρχαιότερα διαθέσιμα χειρόγραφα του τελευταίου μέρους του βιβλίου του Μάρκου, το Ευαγγέλιο τελειώνει με τα λόγια του εδαφίου 8. Μερικοί ισχυρίζονται ότι αυτό το κλείσιμο είναι υπερβολικά απότομο για να αποτελεί τον γνήσιο επίλογο του βιβλίου. Ωστόσο, λαβαίνοντας υπόψη το λακωνικό συγγραφικό ύφος του Μάρκου, αυτός ο ισχυρισμός δεν είναι απαραίτητα βάσιμος. Επίσης, ο Ιερώνυμος και ο Ευσέβιος, λόγιοι του τέταρτου αιώνα, υποδηλώνουν ότι το αυθεντικό υπόμνημα τελειώνει με τα λόγια «γιατί φοβούνταν».

Υπάρχουν αρκετά ελληνικά χειρόγραφα και μεταφράσεις σε άλλες γλώσσες που προσθέτουν είτε έναν μεγάλο είτε έναν μικρό επίλογο έπειτα από το εδάφιο 8. Ο μεγάλος επίλογος (που αποτελείται από 12 επιπλέον εδάφια) υπάρχει στον Αλεξανδρινό Κώδικα, στον παλίμψηστο Κώδικα του Εφραίμ του Σύρου και στον Κώδικα του Βέζα ή Κανταβρύγιο Κώδικα, όλοι τους από τον πέμπτο αιώνα Κ.Χ. Εμφανίζεται επίσης στη λατινική Βουλγάτα, στην Κουρετόνια συριακή και στη συριακή Πεσίτα. Ωστόσο δεν εμφανίζεται στα δύο αρχαιότερα ελληνικά χειρόγραφα του τέταρτου αιώνα, τον Σιναϊτικό Κώδικα και τον Βατικανό Κώδικα, ούτε στον Σιναϊτικό Συριακό Κώδικα του τέταρτου ή του πέμπτου αιώνα, ούτε στο σαχιδικό κοπτικό χειρόγραφο του βιβλίου του Μάρκου του πέμπτου αιώνα. Στο εδάφιο 8 τελειώνουν και τα αρχαιότερα χειρόγραφα του βιβλίου του Μάρκου στην αρμενική και στη γεωργιανή.

Κάποια μεταγενέστερα ελληνικά χειρόγραφα και μεταφράσεις σε άλλες γλώσσες περιέχουν τον μικρό επίλογο (που αποτελείται από λίγες μόνο προτάσεις). Ο Βασιλικός Κώδικας του 8ου αιώνα Κ.Χ. παραθέτει και τους δύο επιλόγους, με πρώτο τον μικρό. Περιλαμβάνει εισαγωγική σημείωση πριν από τον κάθε επίλογο λέγοντας ότι οι περικοπές αυτές υπάρχουν σε ορισμένες πηγές, αν και προφανώς δεν αναγνωρίζει κανέναν από τους δύο ως αυθεντικό.

ΜΙΚΡΟΣ ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο μικρός επίλογος μετά το εδάφιο Μαρ 16:8 δεν αποτελεί μέρος των θεόπνευστων Γραφών. Αναφέρει τα εξής:

Όλα αυτά όμως για τα οποία τους είχε δοθεί εντολή τα αφηγήθηκαν με συντομία σε εκείνους που περιέβαλλαν τον Πέτρο. Έπειτα δε από αυτά, ο ίδιος ο Ιησούς έστειλε μέσω αυτών, από την ανατολή ως τη δύση, την άγια και άφθαρτη εξαγγελία της αιώνιας σωτηρίας.

ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο μεγάλος επίλογος μετά το εδάφιο Μαρ 16:8 δεν αποτελεί μέρος των θεόπνευστων Γραφών. Αναφέρει τα εξής:

9 Αφού αναστήθηκε νωρίς την πρώτη ημέρα της εβδομάδας, εμφανίστηκε πρώτα στη Μαρία τη Μαγδαληνή, από την οποία είχε εκβάλει εφτά δαίμονες. 10 Αυτή πήγε και το ανέφερε σε εκείνους που ήταν στο παρελθόν μαζί του, καθώς πενθούσαν και έκλαιγαν.

11 Αλλά εκείνοι, όταν άκουσαν ότι είχε έρθει στη ζωή και ότι αυτή τον είχε δει, δεν πίστεψαν. 12 Έπειτα δε από αυτά, εμφανίστηκε με άλλη μορφή σε δύο από αυτούς οι οποίοι περπατούσαν πηγαίνοντας στην ύπαιθρο·

13 και αυτοί γύρισαν και το ανέφεραν στους υπόλοιπους. Ούτε αυτούς τους πίστεψαν. 14 Αλλά αργότερα εμφανίστηκε στους ίδιους τους έντεκα, καθώς πλάγιαζαν μπροστά στο τραπέζι, και ονείδισε την απιστία και τη σκληροκαρδία τους, επειδή δεν πίστεψαν εκείνους που τον είχαν δει τώρα που είχε εγερθεί από τους νεκρούς.

15 Και τους είπε: «Πηγαίνετε σε όλο τον κόσμο και κηρύξτε τα καλά νέα σε όλη τη δημιουργία. 16 Αυτός που πιστεύει και βαφτίζεται θα σωθεί, αλλά αυτός που δεν πιστεύει θα καταδικαστεί. 17 Επιπλέον, αυτά τα σημεία θα συνοδεύουν εκείνους που πιστεύουν: Χρησιμοποιώντας το όνομά μου θα εκβάλλουν δαίμονες, θα μιλούν γλώσσες,

18 και με τα χέρια τους θα σηκώνουν φίδια, και αν πιουν κάτι θανατηφόρο αυτό δεν θα τους βλάψει καθόλου. Θα θέτουν τα χέρια τους πάνω σε αρρώστους, και αυτοί θα γίνονται καλά».

19 Αφού, λοιπόν, ο Κύριος Ιησούς τούς μίλησε, αναλήφθηκε στον ουρανό και κάθισε στα δεξιά του Θεού. 20 Και αυτοί βγήκαν και κήρυξαν παντού, ενώ ο Κύριος εργαζόταν μαζί τους και υποστήριζε το άγγελμα μέσω των συνοδευτικών σημείων.

Μαρκ 15:29-32 Να Ακολουθείτε τα Ίχνη του Χριστού Πιστά Αν και τον πρόσβαλλαν, ο Ιησούς ποτέ δεν ανταπέδιδε, ακόμα και όταν υπέφερε.

Μαρκ 15:34​—Μήπως τα λόγια του Ιησού «Θεέ μου, Θεέ μου, γιατί με εγκατέλειψες;» δείχνουν έλλειψη πίστης από μέρους του; Όχι. Αν και δεν μπορούμε να γνωρίζουμε με βεβαιότητα τι υποκίνησε τον Ιησού να το πει αυτό, τα λόγια του μπορεί να υποδεικνύουν ότι αντιλαμβανόταν πως ο Ιεχωβά είχε αφαιρέσει την προστασία Του ώστε η ακεραιότητα του Γιου Του να δοκιμαστεί πλήρως. Είναι επίσης πιθανό να το είπε αυτό ο Ιησούς επειδή ήθελε να εκπληρώσει όσα προειπώθηκαν για τον ίδιο στο εδάφιο Ψαλμός 22:1.—Ματθ. 27:46.

Μάρκ 15:16-39 Ένας Μεγάλος Δάσκαλος μας Αποκαλύπτει τον Δημιουργό Σαφέστερα Και αυτό, επίσης, αποτελούσε αντανάκλαση του τρόπου σκέψης του Δημιουργού, ο οποίος μας έχει προτρέψει να ενδιαφερόμαστε για τις χήρες και τα ορφανά.

Μάρκ 15:16-32 Κατανοώντας το Γιατί Έπρεπε να Έρθει ο Μέσσιας (Ο Ιησούς κατάφερε να διακρατήσει άψογη ακεραιότητα μπροστά σε όλους τους ύπουλους πειρασμούς, όλο το χλευασμό και το βίαιο διωγμό που επισώρευσε σ’ αυτόν ο Σατανάς και οι εκπρόσωποί του.

ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟΝ ΜΕΣΣΙΑ

ΓΕΓΟΝΟΣ

ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ

ΕΚΠΛΗΡΩΣΗ

Γεννήθηκε από τη φυλή του Ιούδα

Γένεση 49:10

Λουκάς 3:23-33

Γεννήθηκε από παρθένα

Ησαΐας 7:14

Ματθαίος 1:18-25

Ήταν απόγονος του Βασιλιά Δαβίδ

Ησαΐας 9:7

Ματθαίος 1:1, 6-17

Ο Ιεχωβά διακήρυξε ότι αυτός ήταν ο Γιος του

Ψαλμός 2:7

Ματθαίος 3:17

Δεν τον πίστεψαν

Ησαΐας 53:1

Ιωάννης 12:37, 38

Μπήκε στην Ιερουσαλήμ πάνω σε γαϊδουράκι

Ζαχαρίας 9:9

Ματθαίος 21:1-9

Προδόθηκε από στενό του σύντροφο

Ψαλμός 41:9

Ιωάννης 13:18, 21-30

Προδόθηκε για 30 ασημένια νομίσματα

Ζαχαρίας 11:12

Ματθαίος 26:14-16

Σιωπηλός ενώπιον των κατηγόρων του

Ησαΐας 53:7

Ματθαίος 27:11-14

Έριξαν κλήρο για τα ενδύματά του

Ψαλμός 22:18

Ματθαίος 27:35

Τον εξύβρισαν όταν ήταν πάνω στο ξύλο

Ψαλμός 22:7, 8

Ματθαίος 27:39-43

Δεν έσπασε ούτε ένα από τα κόκαλά του

Ψαλμός 34:20

Ιωάννης 19:33, 36

Θάφτηκε μαζί με τους πλούσιους

Ησαΐας 53:9

Ματθαίος 27:57-60

Εγέρθηκε πριν υποστεί φθορά

Ψαλμός 16:10

Πράξεις 2:24, 27

Εξυψώθηκε στα δεξιά του Θεού

Ψαλμός 110:1

Πράξεις 7:56

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Το υλικό που σας παρουσιάζουμε σε αυτή την σελίδα είναι επιλεγμένο από τον επίσημο ιστότοπο των Χριστιανών Μαρτύρων του Ιεχωβά τον οποίο και σας προτρέπουμε να επισκέπτεστε τακτικά για την ποιότητα στην υλη που τον διακρίνει!

This is not the official website of Jehovah’s Witnesses jw.org is the official website of Jehovah's Witnesses and is the authoritative website about our beliefs, teachings, & activities.

Did you like this? Share it:

No Comments on “ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΜΑΡΚΟΣ 15, 16”

Comments on this entry are closed.


Το υλικό που σας παρουσιάζουμε σε αυτή την σελίδα είναι επιλεγμένο από τον επίσημο ιστότοπο των Χριστιανών Μαρτύρων του Ιεχωβά τον οποίο και σας προτρέπουμε να επισκέπτεστε τακτικά για την ποιότητα στην ενημέρωση και στην υλη που τον διακρίνει!