Παρ 7:6-12—Όσοι δεν έχουν καλή κρίση διατρέχουν συχνά πνευματικό κίνδυνο (w00 15/11 29, 30)

Ναι, είναι ανάγκη να έχετε αυτές τις οδηγίες “σαν την κόρη των ματιών σας”—περιφρουρώντας τες με τη μέγιστη προσοχή. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφεύγετε τις θανατηφόρες συνέπειες που υφίστανται όσοι αψηφούν τους κανόνες του Ιεχωβά, και έτσι θα “συνεχίσετε να ζείτε”.

«Δέσε [τις εντολές μου] στα δάχτυλά σου», συνεχίζει ο Σολομών, «και γράψε [τες] στην πλάκα της καρδιάς σου». (Παροιμίες 7:3) Όπως τα δάχτυλα είναι ευδιάκριτα μπροστά στα μάτια μας και είναι απαραίτητα για να πραγματοποιούμε τους σκοπούς μας, τα μαθήματα που παίρνουμε από τη Γραφική ανατροφή μας ή από την απόκτηση Βιβλικής γνώσης πρέπει να αποτελούν διαρκή υπενθύμιση και να μας καθοδηγούν συνεχώς σε όλα όσα κάνουμε. Πρέπει να τα χαράξουμε στην πλάκα της καρδιάς μας, κάνοντάς τα μέρος του ίδιου μας του εαυτού.

Ο βασιλιάς δεν ξεχνάει τη σπουδαιότητα της σοφίας και της κατανόησης, γι’ αυτό προτρέπει: «Πες στη σοφία: “Εσύ είσαι αδελφή μου”· και να αποκαλέσεις την κατανόηση “Η συγγενής μου”». (Παροιμίες 7:4) Σοφία είναι το να έχει κάποιος την ικανότητα να θέτει σε κατάλληλη εφαρμογή τη θεόδοτη γνώση. Θα πρέπει να αγαπούμε τη σοφία όπως μια πολυαγαπημένη αδελφή. Τι είναι κατανόηση; Είναι η ικανότητα να βλέπει κανείς ένα ζήτημα σε βάθος και να συλλαμβάνει το νόημά του αντιλαμβανόμενος τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στα διάφορα μέρη του και στο σύνολο. Η κατανόηση πρέπει να είναι τόσο κοντά μας όσο ένας στενός φίλος.

Γιατί θα πρέπει να προσκολλούμαστε στη Γραφική εκπαίδευση και να καλλιεργούμε στενή σχέση με τη σοφία και την κατανόηση; Για να “φυλαγόμαστε από την ξένη γυναίκα, την αλλοεθνή που έχει κάνει τα λόγια της μελιστάλακτα”. (Παροιμίες 7:5) Ναι, αυτό θα μας προστατεύει από τις μελιστάλακτες και πειστικές μεθόδους μιας “ξένης”, μιας “αλλοεθνούς”—ενός ανήθικου ατόμου.*

Ο Νεαρός Συναντά “μια Πανούργα Γυναίκα”

Ο βασιλιάς του Ισραήλ περιγράφει στη συνέχεια μια σκηνή που παρατήρησε ο ίδιος: «Από το παράθυρο του σπιτιού μου, κοίταξα κάτω μέσα από το δικτυωτό μου για να παρατηρήσω τους άπειρους. Ήθελα να διακρίνω μεταξύ των γιων κάποιον νεαρό που στερούνταν καρδιάς, που προχωρούσε στο δρόμο κοντά στη γωνία της· και οδεύει προς το σπίτι της, στο λυκόφως, στο δείλι της ημέρας, ενώ πλησιάζει η νύχτα και η σκοτεινιά».—Παροιμίες 7:6-9.

Το παράθυρο από το οποίο κοιτάει ο Σολομών έχει δικτυωτό—προφανώς ένα πλέγμα από λεπτές ξύλινες ράβδους και ίσως περίτεχνα σκαλίσματα. Καθώς το λυκόφως χάνεται, το σκοτάδι της νύχτας απλώνεται στους δρόμους. Ο Σολομών βλέπει έναν νεαρό που είναι ιδιαίτερα ευάλωτος. Του λείπει η διάκριση, ή αλλιώς η καλή κρίση, και συνεπώς στερείται καρδιάς. Πιθανώς γνωρίζει σε τι γειτονιά βρίσκεται και τι θα μπορούσε να του συμβεί εκεί. Ο νεαρός πλησιάζει στη «γωνία της», στο δρόμο που οδηγεί στο σπίτι της. Ποια είναι αυτή η γυναίκα; Με τι ασχολείται;

Ο παρατηρητικός βασιλιάς συνεχίζει: «Τον συναντάει μια γυναίκα, με ένδυμα πόρνης και πανουργία στην καρδιά. Είναι θορυβώδης και πεισματάρα. Τα πόδια της δεν μένουν στο σπίτι της. Τώρα είναι έξω, τώρα είναι στις πλατείες και παραμονεύει κοντά σε κάθε γωνία».—Παροιμίες 7:10-12.

Ο τρόπος με τον οποίο είναι ντυμένη εκείνη η γυναίκα λέει πολλά για αυτήν. (Γένεση 38:14, 15) Είναι ντυμένη άσεμνα, σαν πόρνη. Επιπλέον, έχει πανουργία στην καρδιά—το μυαλό της είναι «δόλιο», η πρόθεσή της «πονηρή». (Μια Αμερικανική Μετάφραση [An American Translation]· Νέα Διεθνής Μετάφραση [New International Version]) Είναι θορυβώδης και πεισματάρα, φλύαρη και ισχυρογνώμων, επιδεικτική και αδιάλλακτη, αναίσχυντη και γεμάτη θράσος. Αντί να μείνει στο σπίτι, προτιμάει να συχνάζει σε δημόσιους χώρους παραμονεύοντας στις γωνίες των δρόμων για να αρπάξει τη λεία της. Περιμένει κάποιον σαν τον νεαρό άντρα.

«Μεγάλη Πειστικότητα»

Ένας νεαρός, λοιπόν, συναντάει μια ακόλαστη γυναίκα που έχει ένα πονηρό σχέδιο. Πόσο θα πρέπει να τράβηξε αυτό την προσοχή του Σολομώντα! Ο ίδιος αφηγείται: «Τον αρπάζει και του δίνει ένα φιλί. Αποθράσυνε το πρόσωπό της και αρχίζει να του λέει: “Είχα καθήκον να κάνω θυσίες συμμετοχής. Σήμερα εκπλήρωσα τις ευχές μου. Γι’ αυτό βγήκα να σε συναντήσω, να αναζητήσω το πρόσωπό σου για να σε βρω”».—Παροιμίες 7:13-15.

Τα χείλη αυτής της γυναίκας είναι μελιστάλακτα. Αποθρασύνοντας το πρόσωπό της, μιλάει με αυτοπεποίθηση. Ό,τι λέει είναι προσεκτικά σχεδιασμένο για να παραπλανήσει τον νεαρό. Αναφέροντας ότι έκανε θυσίες συμμετοχής εκείνη την ημέρα και ότι εκπλήρωσε τις ευχές της, κάνει επίδειξη δικαιοσύνης υπονοώντας ότι δεν της λείπει η πνευματικότητα. Οι θυσίες συμμετοχής στο ναό της Ιερουσαλήμ περιλάμβαναν κρέας, αλεύρι, λάδι και κρασί. (Λευιτικό 19:5, 6· 22:21· Αριθμοί 15:8-10) Εφόσον αυτός που πρόσφερε τη θυσία συμμετοχής μπορούσε να πάρει ένα μέρος της για τον εαυτό του και την οικογένειά του, με αυτά τα λόγια υπονοεί πως στο σπίτι της υπάρχει άφθονο φαγητό και ποτό. Ο υπαινιγμός είναι ξεκάθαρος: Ο νεαρός θα περάσει ωραία εκεί. Αυτή βγήκε από το σπίτι της μόνο και μόνο για να τον αναζητήσει. Τι συγκινητικό—αν θα μπορούσε κάποιος να πιστέψει μια τέτοια ιστορία. «Είναι αλήθεια ότι αναζητούσε κάποιον», λέει ένας λόγιος της Γραφής, «αλλά βγήκε πραγματικά για να αναζητήσει αυτόν το συγκεκριμένο; Μόνο ένας ανόητος—ίσως αυτός εδώ—θα την πίστευε».

Αφού έκανε τον εαυτό της ελκυστικό με τη θέα της αμφίεσής της, τον ήχο των κολακευτικών της λόγων, το άγγιγμα της αγκαλιάς της και τη γεύση των χειλιών της, η πλανεύτρα χρησιμοποιεί τώρα και την αίσθηση της όσφρησης. Λέει: «Με κλινοσκεπάσματα στόλισα το ντιβάνι μου, με πολύχρωμα πράγματα, λινά από την Αίγυπτο. Ράντισα το κρεβάτι μου με σμύρνα, αλόη και κανέλα». (Παροιμίες 7:16, 17) Έστρωσε το κρεβάτι της με πολύχρωμα λινά από την Αίγυπτο για να το κάνει ελκυστικό, και το αρωμάτισε με την εκλεκτή ευωδιά της σμύρνας, της αλόης και της κανέλας.

«Έλα, ας μεθύσουμε από αγάπη μέχρι το πρωί», συνεχίζει, «ας απολαύσουμε ο ένας τον άλλον με εκδηλώσεις αγάπης». Η πρόταση περιλαμβάνει κάτι πολύ περισσότερο από ένα ευχάριστο δείπνο για δύο. Υπόσχεται ότι οι δυο τους θα εντρυφήσουν σε σεξουαλικές σχέσεις. Ο νεαρός έχει μπροστά του μια πρόσκληση για περιπέτεια και έντονη συγκίνηση! Για να τον παρακινήσει ακόμη περισσότερο, προσθέτει: «Διότι ο σύζυγος δεν είναι στο σπίτι του· έφυγε για ταξίδι μακρινό. Ένα σακούλι με χρήματα πήρε στο χέρι του. Θα γυρίσει στο σπίτι του την ημέρα που θα έχει πανσέληνο». (Παροιμίες 7:18-20) Θα είναι απολύτως ασφαλείς, τον διαβεβαιώνει, διότι ο σύζυγός της απουσιάζει για επαγγελματικούς λόγους και δεν θα επιστρέψει προτού περάσει κάποιο διάστημα. Με πόση επιδεξιότητα πλανεύει τον νεαρό! «Τον παροδήγησε με τη μεγάλη πειστικότητά της. Με τα μελιστάλακτα χείλη της τον παραπλανά». (Παροιμίες 7:21) Για να αντισταθεί ένας άντρας σε μια τόσο δελεαστική πρόσκληση θα έπρεπε να έχει το ηθικό ανάστημα του Ιωσήφ. (Γένεση 39:9, 12) Είναι αυτός ο νεαρός ένας τέτοιος άντρας;

Παρ 7:13-23—Οι άσοφες αποφάσεις μπορούν να οδηγήσουν σε καταστροφή (w00 15/11 30, 31)

Του λείπει η διάκριση, ή αλλιώς η καλή κρίση, και συνεπώς στερείται καρδιάς. Πιθανώς γνωρίζει σε τι γειτονιά βρίσκεται και τι θα μπορούσε να του συμβεί εκεί. Ο νεαρός πλησιάζει στη «γωνία της», στο δρόμο που οδηγεί στο σπίτι της. Ποια είναι αυτή η γυναίκα; Με τι ασχολείται;

Ο παρατηρητικός βασιλιάς συνεχίζει: «Τον συναντάει μια γυναίκα, με ένδυμα πόρνης και πανουργία στην καρδιά. Είναι θορυβώδης και πεισματάρα. Τα πόδια της δεν μένουν στο σπίτι της. Τώρα είναι έξω, τώρα είναι στις πλατείες και παραμονεύει κοντά σε κάθε γωνία».—Παροιμίες 7:10-12.

Ο τρόπος με τον οποίο είναι ντυμένη εκείνη η γυναίκα λέει πολλά για αυτήν. (Γένεση 38:14, 15) Είναι ντυμένη άσεμνα, σαν πόρνη. Επιπλέον, έχει πανουργία στην καρδιά—το μυαλό της είναι «δόλιο», η πρόθεσή της «πονηρή». (Μια Αμερικανική Μετάφραση [An American Translation]· Νέα Διεθνής Μετάφραση [New International Version]) Είναι θορυβώδης και πεισματάρα, φλύαρη και ισχυρογνώμων, επιδεικτική και αδιάλλακτη, αναίσχυντη και γεμάτη θράσος. Αντί να μείνει στο σπίτι, προτιμάει να συχνάζει σε δημόσιους χώρους παραμονεύοντας στις γωνίες των δρόμων για να αρπάξει τη λεία της. Περιμένει κάποιον σαν τον νεαρό άντρα.

«Μεγάλη Πειστικότητα»

Ένας νεαρός, λοιπόν, συναντάει μια ακόλαστη γυναίκα που έχει ένα πονηρό σχέδιο. Πόσο θα πρέπει να τράβηξε αυτό την προσοχή του Σολομώντα! Ο ίδιος αφηγείται: «Τον αρπάζει και του δίνει ένα φιλί. Αποθράσυνε το πρόσωπό της και αρχίζει να του λέει: “Είχα καθήκον να κάνω θυσίες συμμετοχής. Σήμερα εκπλήρωσα τις ευχές μου. Γι’ αυτό βγήκα να σε συναντήσω, να αναζητήσω το πρόσωπό σου για να σε βρω”».—Παροιμίες 7:13-15.

Τα χείλη αυτής της γυναίκας είναι μελιστάλακτα. Αποθρασύνοντας το πρόσωπό της, μιλάει με αυτοπεποίθηση. Ό,τι λέει είναι προσεκτικά σχεδιασμένο για να παραπλανήσει τον νεαρό. Αναφέροντας ότι έκανε θυσίες συμμετοχής εκείνη την ημέρα και ότι εκπλήρωσε τις ευχές της, κάνει επίδειξη δικαιοσύνης υπονοώντας ότι δεν της λείπει η πνευματικότητα. Οι θυσίες συμμετοχής στο ναό της Ιερουσαλήμ περιλάμβαναν κρέας, αλεύρι, λάδι και κρασί. (Λευιτικό 19:5, 6· 22:21· Αριθμοί 15:8-10) Εφόσον αυτός που πρόσφερε τη θυσία συμμετοχής μπορούσε να πάρει ένα μέρος της για τον εαυτό του και την οικογένειά του, με αυτά τα λόγια υπονοεί πως στο σπίτι της υπάρχει άφθονο φαγητό και ποτό. Ο υπαινιγμός είναι ξεκάθαρος: Ο νεαρός θα περάσει ωραία εκεί. Αυτή βγήκε από το σπίτι της μόνο και μόνο για να τον αναζητήσει. Τι συγκινητικό—αν θα μπορούσε κάποιος να πιστέψει μια τέτοια ιστορία. «Είναι αλήθεια ότι αναζητούσε κάποιον», λέει ένας λόγιος της Γραφής, «αλλά βγήκε πραγματικά για να αναζητήσει αυτόν το συγκεκριμένο; Μόνο ένας ανόητος—ίσως αυτός εδώ—θα την πίστευε».

Αφού έκανε τον εαυτό της ελκυστικό με τη θέα της αμφίεσής της, τον ήχο των κολακευτικών της λόγων, το άγγιγμα της αγκαλιάς της και τη γεύση των χειλιών της, η πλανεύτρα χρησιμοποιεί τώρα και την αίσθηση της όσφρησης. Λέει: «Με κλινοσκεπάσματα στόλισα το ντιβάνι μου, με πολύχρωμα πράγματα, λινά από την Αίγυπτο. Ράντισα το κρεβάτι μου με σμύρνα, αλόη και κανέλα». (Παροιμίες 7:16, 17) Έστρωσε το κρεβάτι της με πολύχρωμα λινά από την Αίγυπτο για να το κάνει ελκυστικό, και το αρωμάτισε με την εκλεκτή ευωδιά της σμύρνας, της αλόης και της κανέλας.

«Έλα, ας μεθύσουμε από αγάπη μέχρι το πρωί», συνεχίζει, «ας απολαύσουμε ο ένας τον άλλον με εκδηλώσεις αγάπης». Η πρόταση περιλαμβάνει κάτι πολύ περισσότερο από ένα ευχάριστο δείπνο για δύο. Υπόσχεται ότι οι δυο τους θα εντρυφήσουν σε σεξουαλικές σχέσεις. Ο νεαρός έχει μπροστά του μια πρόσκληση για περιπέτεια και έντονη συγκίνηση! Για να τον παρακινήσει ακόμη περισσότερο, προσθέτει: «Διότι ο σύζυγος δεν είναι στο σπίτι του· έφυγε για ταξίδι μακρινό. Ένα σακούλι με χρήματα πήρε στο χέρι του. Θα γυρίσει στο σπίτι του την ημέρα που θα έχει πανσέληνο». (Παροιμίες 7:18-20) Θα είναι απολύτως ασφαλείς, τον διαβεβαιώνει, διότι ο σύζυγός της απουσιάζει για επαγγελματικούς λόγους και δεν θα επιστρέψει προτού περάσει κάποιο διάστημα. Με πόση επιδεξιότητα πλανεύει τον νεαρό! «Τον παροδήγησε με τη μεγάλη πειστικότητά της. Με τα μελιστάλακτα χείλη της τον παραπλανά». (Παροιμίες 7:21) Για να αντισταθεί ένας άντρας σε μια τόσο δελεαστική πρόσκληση θα έπρεπε να έχει το ηθικό ανάστημα του Ιωσήφ. (Γένεση 39:9, 12) Είναι αυτός ο νεαρός ένας τέτοιος άντρας;

«Σαν Βόδι που Πηγαίνει για Σφάξιμο»

«Μεμιάς αυτός την ακολουθεί», αναφέρει ο Σολομών, «σαν βόδι που πηγαίνει για σφάξιμο και σαν να είναι δεμένος με ποδόδεσμα για να λάβει διαπαιδαγώγηση ανόητου ανθρώπου, ώσπου ένα βέλος ανοίγει στα δύο το συκώτι του, και όπως ένα πουλί που χιμάει μέσα στην παγίδα, και αυτός δεν έχει καταλάβει ότι περιλαμβάνεται η ίδια του η ψυχή».—Παροιμίες 7:22, 23.

Όπως αποδεικνύεται, ο νεαρός δεν μπορεί να αντισταθεί στην πρόταση. Δείχνοντας παντελή έλλειψη φρόνησης, την ακολουθεί «σαν βόδι που πηγαίνει για σφάξιμο». Όπως ένας άνθρωπος που είναι δεμένος με ποδόδεσμα δεν μπορεί να αποφύγει την τιμωρία, έτσι ελκύεται ο νεαρός στην αμαρτία. Δεν βλέπει τον κίνδυνο που διατρέχει ώσπου «ένα βέλος ανοίγει στα δύο το συκώτι του», δηλαδή, ώσπου δέχεται ένα πλήγμα που μπορεί να του επιφέρει θάνατο. Ο θάνατος μπορεί να είναι σωματικός με την έννοια ότι εκθέτει τον εαυτό του σε θανατηφόρες σεξουαλικά μεταδιδόμενες ασθένειες.* Το πλήγμα μπορεί να προξενήσει επίσης τον πνευματικό του θάνατο—«περιλαμβάνεται η ίδια του η ψυχή». Ολόκληρη η ύπαρξή του και η ζωή του επηρεάζονται σοβαρά, και αυτός αμαρτάνει κατάφωρα εναντίον του Θεού. Χιμάει, λοιπόν, στη λαβή του θανάτου όπως χιμάει ένα πουλί μέσα στην παγίδα!

«Μην Περιπλανηθείς στους Δρόμους Της»

Αντλώντας ένα μάθημα από αυτά που έχει δει, ο σοφός βασιλιάς προτρέπει: «Τώρα λοιπόν, γιοι μου, ακούστε με και προσέξτε τα λόγια του στόματός μου. Η καρδιά σου ας μην εκτραπεί προς τις οδούς της. Μην περιπλανηθείς στους δρόμους της. Διότι πολλούς έκανε να πέσουν σκοτωμένοι, και όλοι όσοι θανατώθηκαν από αυτήν είναι πολυάριθμοι. Το σπίτι της είναι δρόμοι που φέρνουν στον Σιεόλ, που κατεβαίνουν στα εσωτερικά δωμάτια του θανάτου».—Παροιμίες 7:24-27.

Ο Σολομών δίνει την ξεκάθαρη συμβουλή να απομακρυνόμαστε από τις θανατηφόρες οδούς ενός ανήθικου ατόμου ώστε να “συνεχίσουμε να ζούμε”. (Παροιμίες 7:2) Πόσο επίκαιρη είναι αυτή η συμβουλή για τις ημέρες μας! Είναι σίγουρα αναγκαίο να αποφεύγετε τα μέρη όπου συχνάζουν εκείνοι που παραμονεύουν για να αρπάξουν τη λεία τους. Γιατί να πέσετε θύματα των μεθόδων τους πηγαίνοντας σε τέτοια μέρη; Πράγματι, γιατί θα πρέπει να είστε εσείς εκείνοι που “στερούνται καρδιάς” και να περιπλανιέστε στους δρόμους μιας “αλλοεθνούς”;

Η «ξένη γυναίκα» που είδε ο βασιλιάς δελέασε τον νεαρό προσκαλώντας τον να “απολαύσουν ο ένας τον άλλον με εκδηλώσεις αγάπης”. Δεν έχουν πέσει άραγε θύματα με παρόμοιο τρόπο πολλά νεαρά άτομα—ιδιαίτερα κορίτσια; Αλλά σκεφτείτε: Όταν κάποιος προσπαθεί να σας παρασύρει σε ακατάλληλη σεξουαλική διαγωγή, είναι αυτό αληθινή αγάπη ή μήπως είναι ιδιοτελής πόθος; Για ποιο λόγο θα πίεζε ένας άντρας κάποια γυναίκα την οποία αγαπάει αληθινά να παραβιάσει τη Χριστιανική της εκπαίδευση και συνείδηση; «Η καρδιά σου ας μην εκτραπεί» σε τέτοιες οδούς, νουθετεί ο Σολομών.

Τα λόγια του πλανευτή ανθρώπου είναι συνήθως μελιστάλακτα και καλομελετημένα. Το να κρατούμε τη σοφία και την κατανόηση στο πλευρό μας θα μας βοηθάει να βλέπουμε πίσω από αυτά. Το να μην ξεχνούμε ποτέ τις εντολές του Ιεχωβά θα μας διαφυλάττει. Επομένως, είθε πάντοτε να προσπαθούμε “να τηρούμε τις εντολές του Θεού και θα συνεχίσουμε να ζούμε”, μάλιστα για πάντα.—1 Ιωάννη 2:17.

Παρ 7:4, 5, 24-27—Η σοφία και η κατανόηση θα μας διαφυλάττουν (w00 15/11 29, 31)

Ναι, είναι ανάγκη να έχετε αυτές τις οδηγίες “σαν την κόρη των ματιών σας”—περιφρουρώντας τες με τη μέγιστη προσοχή. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφεύγετε τις θανατηφόρες συνέπειες που υφίστανται όσοι αψηφούν τους κανόνες του Ιεχωβά, και έτσι θα “συνεχίσετε να ζείτε”.

«Δέσε [τις εντολές μου] στα δάχτυλά σου», συνεχίζει ο Σολομών, «και γράψε [τες] στην πλάκα της καρδιάς σου». (Παροιμίες 7:3) Όπως τα δάχτυλα είναι ευδιάκριτα μπροστά στα μάτια μας και είναι απαραίτητα για να πραγματοποιούμε τους σκοπούς μας, τα μαθήματα που παίρνουμε από τη Γραφική ανατροφή μας ή από την απόκτηση Βιβλικής γνώσης πρέπει να αποτελούν διαρκή υπενθύμιση και να μας καθοδηγούν συνεχώς σε όλα όσα κάνουμε. Πρέπει να τα χαράξουμε στην πλάκα της καρδιάς μας, κάνοντάς τα μέρος του ίδιου μας του εαυτού.

Ο βασιλιάς δεν ξεχνάει τη σπουδαιότητα της σοφίας και της κατανόησης, γι’ αυτό προτρέπει: «Πες στη σοφία: “Εσύ είσαι αδελφή μου”· και να αποκαλέσεις την κατανόηση “Η συγγενής μου”». (Παροιμίες 7:4) Σοφία είναι το να έχει κάποιος την ικανότητα να θέτει σε κατάλληλη εφαρμογή τη θεόδοτη γνώση. Θα πρέπει να αγαπούμε τη σοφία όπως μια πολυαγαπημένη αδελφή. Τι είναι κατανόηση; Είναι η ικανότητα να βλέπει κανείς ένα ζήτημα σε βάθος και να συλλαμβάνει το νόημά του αντιλαμβανόμενος τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στα διάφορα μέρη του και στο σύνολο. Η κατανόηση πρέπει να είναι τόσο κοντά μας όσο ένας στενός φίλος.

Γιατί θα πρέπει να προσκολλούμαστε στη Γραφική εκπαίδευση και να καλλιεργούμε στενή σχέση με τη σοφία και την κατανόηση; Για να “φυλαγόμαστε από την ξένη γυναίκα, την αλλοεθνή που έχει κάνει τα λόγια της μελιστάλακτα”. (Παροιμίες 7:5) Ναι, αυτό θα μας προστατεύει από τις μελιστάλακτες και πειστικές μεθόδους μιας “ξένης”, μιας “αλλοεθνούς”—ενός ανήθικου ατόμου.*

Ο Νεαρός Συναντά “μια Πανούργα Γυναίκα”

Ο βασιλιάς του Ισραήλ περιγράφει στη συνέχεια μια σκηνή που παρατήρησε ο ίδιος: «Από το παράθυρο του σπιτιού μου, κοίταξα κάτω μέσα από το δικτυωτό μου για να παρατηρήσω τους άπειρους. Ήθελα να διακρίνω μεταξύ των γιων κάποιον νεαρό που στερούνταν καρδιάς, που προχωρούσε στο δρόμο κοντά στη γωνία της· και οδεύει προς το σπίτι της, στο λυκόφως, στο δείλι της ημέρας, ενώ πλησιάζει η νύχτα και η σκοτεινιά».—Παροιμίες 7:6-9.

Το παράθυρο από το οποίο κοιτάει ο Σολομών έχει δικτυωτό—προφανώς ένα πλέγμα από λεπτές ξύλινες ράβδους και ίσως περίτεχνα σκαλίσματα. Καθώς το λυκόφως χάνεται, το σκοτάδι της νύχτας απλώνεται στους δρόμους. Ο Σολομών βλέπει έναν νεαρό που είναι ιδιαίτερα

Σκάβουμε για Πνευματικά Πετράδια

Παρ 9:7-9—Τι αποκαλύπτει για εμάς η ανταπόκρισή μας στη συμβουλή; (w01 15/5 29, 30)

Τους απευθύνεται δε μια υπόσχεση για ζωή. Ασφαλώς, η σοφία που περιέχεται στο Λόγο του Θεού, περιλαμβανομένης και αυτής που υπάρχει στο βιβλίο των Παροιμιών, είναι διαθέσιμη σχεδόν στον καθένα. Σήμερα, ως αγγελιοφόροι της αληθινής σοφίας, οι Μάρτυρες του Ιεχωβά καλούν δραστήρια τους ανθρώπους, οπουδήποτε μπορούν να τους βρουν, να μελετήσουν την Αγία Γραφή. Πράγματι, η αποδοχή αυτής της γνώσης είναι δυνατόν να οδηγήσει σε αιώνια ζωή.—Ιωάννης 17:3.

Οι Χριστιανοί πρέπει να δέχονται ταπεινά τη διαπαιδαγώγηση της σοφίας. Αυτό αληθεύει ιδιαίτερα για τους νεαρούς και για όσους έχουν αρχίσει πρόσφατα να μαθαίνουν για τον Ιεχωβά. Επειδή έχουν περιορισμένη πείρα στις οδούς του Θεού, ίσως “στερούνται καρδιάς”. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τους τα κίνητρα είναι κακά, αλλά χρειάζεται χρόνος και προσπάθεια για να φέρουν την καρδιά τους σε μια κατάσταση που να ευαρεστεί πραγματικά τον Ιεχωβά Θεό. Κάτι τέτοιο απαιτεί να εναρμονίζουν τις σκέψεις, τις επιθυμίες, τις προτιμήσεις και τους στόχους τους με ό,τι επιδοκιμάζει ο Θεός. Πόσο ζωτικό είναι να “αναπτύσσουν λαχτάρα για το ανόθευτο γάλα του λόγου”.—1 Πέτρου 2:2.

Στην πραγματικότητα, δεν πρέπει όλοι μας να προχωρούμε πέρα από «τα αρχικά δόγματα»; Σίγουρα, χρειάζεται να αναπτύσσουμε ενδιαφέρον για «τα βαθιά πράγματα του Θεού» και να τρεφόμαστε με στερεή τροφή που είναι για τους ώριμους ανθρώπους. (Εβραίους 5:12–6:1· 1 Κορινθίους 2:10) «Ο πιστός και φρόνιμος δούλος», τον οποίο επιβλέπει άμεσα ο Ιησούς Χριστός, παρέχει με επιμέλεια επίκαιρη πνευματική τροφή για όλους. (Ματθαίος 24:45-47) Είθε να συμμετέχουμε στο συμπόσιο της σοφίας μελετώντας επιμελώς το Λόγο του Θεού και τα βασισμένα στη Γραφή έντυπα που παρέχει η τάξη του δούλου.

«Μην Ελέγχεις το Χλευαστή»

Οι διδασκαλίες της σοφίας περιλαμβάνουν επίσης διόρθωση και έλεγχο. Δεν δέχονται όλοι ευνοϊκά αυτό το χαρακτηριστικό της σοφίας. Γι’ αυτό, ο επίλογος του πρώτου τμήματος του βιβλίου των Παροιμιών περιέχει την προειδοποίηση: «Αυτός που διορθώνει το χλευαστή επισύρει ατίμωση στον εαυτό του, και αυτός που δίνει έλεγχο στον πονηρό—στίγμα στον εαυτό του. Μην ελέγχεις το χλευαστή για να μη σε μισήσει».—Παροιμίες 9:7, 8α.

Ο χλευαστής αναπτύσσει μνησικακία και μίσος για αυτόν που προσπαθεί να τον βοηθήσει να διορθώσει την πορεία του. Το πονηρό άτομο δεν έχει εκτίμηση για την αξία του ελέγχου. Πόσο άσοφο είναι να προσπαθούμε να διδάξουμε την υπέροχη αλήθεια του Λόγου του Θεού σε κάποιον που μισεί την αλήθεια ή επιδιώκει απλώς να τη χλευάζει! Όταν ο απόστολος Παύλος κήρυττε στην Αντιόχεια, αντιμετώπισε μια ομάδα Ιουδαίων που δεν είχαν αγάπη για την αλήθεια. Προσπάθησαν να τον εμπλέξουν σε λογομαχία αντιλέγοντας βλάσφημα στα όσα έλεγε, αλλά ο Παύλος δήλωσε απλά: «Αφού εσείς . . . απωθείτε [το λόγο του Θεού] και δεν κρίνετε τους εαυτούς σας άξιους αιώνιας ζωής, στρεφόμαστε στα έθνη».—Πράξεις 13:45, 46.

Στην προσπάθειά μας να μεταδώσουμε τα καλά νέα της Βασιλείας σε όσους έχουν ειλικρινή καρδιά, ας προσέχουμε να μην αναμειγνυόμαστε σε αντιλογίες και λογομαχίες με χλευαστές. Ο Χριστός Ιησούς έδωσε στους μαθητές του την οδηγία: «Όταν μπαίνετε στο σπίτι, χαιρετήστε το σπιτικό· και αν το σπίτι είναι άξιο, ας έρθει πάνω σε αυτό η ειρήνη που του εύχεστε· αλλά αν δεν είναι άξιο, η ειρήνη σας ας επιστρέψει πάνω σας. Οπουδήποτε δεν σας δέχεται κάποιος στο σπίτι του ή δεν ακούει τα λόγια σας, βγαίνοντας από εκείνο το σπίτι ή εκείνη την πόλη τινάξτε τη σκόνη από τα πόδια σας».—Ματθαίος 10:12-14.

Η ανταπόκριση του σοφού ατόμου στον έλεγχο είναι τελείως διαφορετική από αυτήν του χλευαστή. Ο Σολομών δηλώνει: «Δίνε έλεγχο στον σοφό και θα σε αγαπήσει. Δίνε στον σοφό και θα γίνει ακόμη σοφότερος». (Παροιμίες 9:8β, 9α) Το σοφό άτομο γνωρίζει ότι «καμιά διαπαιδαγώγηση δεν φαίνεται προς το παρόν να φέρνει χαρά, αλλά λύπη· ύστερα όμως, σε εκείνους που έχουν γυμναστεί από αυτήν αποφέρει ειρηνικό καρπό, δηλαδή δικαιοσύνη». (Εβραίους 12:11) Μολονότι η συμβουλή ίσως φαίνεται οδυνηρή, γιατί να αντιδρούμε ή να κρατάμε αμυντική στάση εφόσον η αποδοχή της θα μας κάνει σοφότερους;

«Μεταβίβαζε γνώση στον δίκαιο και θα αυξηθεί σε μάθηση», συνεχίζει ο σοφός βασιλιάς. (Παροιμίες 9:9β) Κανείς δεν είναι τόσο σοφός ή τόσο μεγάλος ώστε να μη συνεχίζει να μαθαίνει. Πόσο ευχάριστο είναι να βλέπουμε ακόμη και αυτούς που βρίσκονται στη δύση της ζωής τους να δέχονται την αλήθεια και να αφιερώνονται στον Ιεχωβά! Ας επιδιώκουμε και εμείς επίσης να κρατάμε άσβεστη τη θέληση για μάθηση και για τη διατήρηση δραστήριας διάνοιας.

«Θα σου Προστεθούν Χρόνια Ζωής»

Υπογραμμίζοντας το κύριο σημείο του θέματος που εξετάζει, ο Σολομών συμπεριλαμβάνει την απαραίτητη προϋπόθεση για σοφία, γράφοντας: «Ο φόβος του Ιεχωβά είναι η αρχή της σοφίας, και κατανόηση είναι η γνώση για τον Αγιότατο». (Παροιμίες 9:10) Δεν μπορεί να υπάρξει θεοσεβής σοφία χωρίς βαθύ, ευλαβικό δέος για τον αληθινό Θεό. Ένα άτομο μπορεί να έχει τη διάνοιά του γεμάτη με γνώση, αλλά αν δεν έχει φόβο για τον Ιεχωβά, θα αποτύχει να χρησιμοποιεί εκείνη τη γνώση με τρόπο που να δίνει τιμή στον Δημιουργό. Ίσως ακόμη και να καταλήγει σε εσφαλμένα συμπεράσματα από γνωστά στοιχεία, κάνοντας τον εαυτό του να φαίνεται ανόητος. Επιπλέον, η γνώση για τον Ιεχωβά, τον Αγιότατο, είναι απαραίτητη για την απόκτηση κατανόησης—ενός αξιοσημείωτου χαρακτηριστικού της σοφίας.

Τι καρπούς φέρνει η σοφία; (Παροιμίες 8:12-21, 35) Ο βασιλιάς του Ισραήλ λέει: «Με εμένα θα πληθυνθούν οι ημέρες σου και θα σου προστεθούν χρόνια ζωής». (Παροιμίες 9:11) Μακρότητα ημερών και χρόνια ζωής είναι το αποτέλεσμα της συναναστροφής με τη σοφία. Ναι, «η σοφία διατηρεί στη ζωή τους κατόχους της».—Εκκλησιαστής 7:12.

Το να καταβάλλουμε προσπάθειες για να αποκτήσουμε σοφία είναι προσωπική μας ευθύνη. Τονίζοντάς το αυτό, ο Σολομών δηλώνει: «Αν έγινες σοφός, έγινες σοφός για τον εαυτό σου· και αν χλεύασες, εσύ και μόνο θα υποστείς τις συνέπειες». (Παροιμίες 9:12) Ο σοφός είναι σοφός για δικό του όφελος και ο χλευαστής είναι ο μόνος υπεύθυνος για τα δικά του παθήματα. Πράγματι, θερίζουμε ό,τι σπέρνουμε. Είθε, λοιπόν, “να δίνουμε προσοχή στη σοφία”.—Παροιμίες 2:2.

«Η Γυναίκα που Χαρακτηρίζεται από Αφροσύνη Είναι Θορυβώδης»

Κάνοντας μια αντιπαραβολή, ο Σολομών λέει στη συνέχεια: «Η γυναίκα που χαρακτηρίζεται από αφροσύνη είναι θορυβώδης. Είναι η ίδια η επιπολαιότητα και δεν γνωρίζει τίποτα απολύτως. Και κάθησε στην είσοδο του σπιτιού της, σε ένα κάθισμα, στα ψηλά μέρη της πόλης, για να φωνάξει προς εκείνους που περνούν από την οδό, εκείνους που προχωρούν ευθεία στο δρόμο τους: “Όποιος είναι άπειρος ας στραφεί εδώ”».—Παροιμίες 9:13-16α.

Η αφροσύνη περιγράφεται ως μια γυναίκα θορυβώδης, απείθαρχη, αδαής. Και αυτή έχει χτίσει ένα σπίτι. Έχει αναλάβει επίσης να καλέσει οποιονδήποτε είναι άπειρος. Έτσι λοιπόν, οι περαστικοί πρέπει να διαλέξουν. Θα δεχτούν την πρόσκληση της σοφίας ή της αφροσύνης;

«Τα Κλεμμένα Νερά Είναι Γλυκά»

Τόσο η σοφία όσο και η αφροσύνη προσκαλούν αυτούς που τις ακούν να “στραφούν εδώ”. Ωστόσο, η έκκληση είναι διαφορετική. Η σοφία προσκαλεί τους ανθρώπους σε ένα συμπόσιο με κρασί, κρέας και ψωμί. Το θέλγητρο που χρησιμοποιεί η αφροσύνη μάς θυμίζει τους τρόπους μιας ακόλαστης γυναίκας. Ο Σολομών λέει: «Σε όποιον στερείται καρδιάς αυτή είπε επίσης: “Τα κλεμμένα νερά είναι γλυκά και το ψωμί που τρώγεται στα κρυφά είναι ευχάριστο”».—Παροιμίες 9:16β, 17.

Παρ 10:22—Τι περιλαμβάνει η ευλογία του Ιεχωβά στις μέρες μας; (w06 15/5 σ. 26-30 ¶3-16)

3. Σε τι θα εστιάσουμε την προσοχή μας σε αυτό το άρθρο;

3 «Η ευλογία του Ιεχωβά πλουτίζει, και εκείνος δεν προσθέτει πόνο σε αυτήν», δηλώνει το εδάφιο Παροιμίες 10:22. Δεν είναι άραγε η πνευματική ευημερία των σύγχρονων υπηρετών του Ιεχωβά μια ευλογία για την οποία πρέπει να χαιρόμαστε; Ας εξετάσουμε μερικές πτυχές της πνευματικής μας ευημερίας και ας δούμε τι σημαίνουν για εμάς προσωπικά. Το να αφιερώνουμε χρόνο για να συλλογιζόμαστε τα καλά πράγματα με τα οποία έχει κατακλύσει ο Ιεχωβά “τον δίκαιο που περπατάει με ακεραιότητα” θα ενισχύσει πραγματικά την αποφασιστικότητά μας να συνεχίσουμε να υπηρετούμε χαρούμενα τον ουράνιο Πατέρα μας.—Παροιμίες 20:7.

Ευλογίες που μας Πλουτίζουν” Τώρα

4, 5. Ποια Γραφική διδασκαλία εκτιμάτε εσείς ιδιαίτερα, και γιατί;

4 Ακριβής γνώση των Γραφικών διδασκαλιών. Οι θρησκείες του Χριστιανικού κόσμου ισχυρίζονται γενικά ότι πιστεύουν στην Αγία Γραφή. Ωστόσο, δεν συμφωνούν όσον αφορά το τι διδάσκει. Ακόμα και μέλη της ίδιας θρησκευτικής ομάδας έχουν συχνά διαφορετικές απόψεις για το τι διδάσκουν πράγματι οι Γραφές. Πόσο διαφέρει η κατάστασή τους από την κατάσταση των υπηρετών του Ιεχωβά! Ανεξάρτητα από το εθνικό ή το πολιτιστικό μας υπόβαθρο, εμείς λατρεύουμε τον Θεό τον οποίο γνωρίζουμε ονομαστικά. Δεν πρόκειται για κάποιον μυστηριώδη τριαδικό θεό. (Δευτερονόμιο 6:4· Ψαλμός 83:18· Μάρκος 12:29) Γνωρίζουμε επίσης ότι το ύψιστης σημασίας ζήτημα της παγκόσμιας κυριαρχίας του Θεού πρόκειται να τακτοποιηθεί και ότι, διακρατώντας την ακεραιότητά μας σε αυτόν, ο καθένας μας περιλαμβάνεται προσωπικά σε αυτό το ζήτημα. Ξέρουμε την αλήθεια σχετικά με τους νεκρούς και είμαστε απαλλαγμένοι από το νοσηρό φόβο ενός Θεού για τον οποίο λένε ότι βασανίζει ανθρώπους στην κόλαση ή ότι τους στέλνει στο καθαρτήριο.—Εκκλησιαστής 9:5, 10.

5 Επιπρόσθετα, πόσο χαιρόμαστε που γνωρίζουμε ότι δεν αποτελούμε τυχαίο προϊόν τυφλής εξέλιξης! Απεναντίας, είμαστε δημιούργημα του Θεού, πλασμένοι κατά την εικόνα του. (Γένεση 1:26· Μαλαχίας 2:10) «Θα σε εξυμνώ επειδή με φοβερό και θαυμαστό τρόπο είμαι πλασμένος», είπε ο ψαλμωδός στον Θεό του. «Θαυμαστά είναι τα έργα σου, όπως γνωρίζει πολύ καλά η ψυχή μου».—Ψαλμός 139:14.

6, 7. Ποιες αλλαγές στη ζωή σας ή στη ζωή άλλων ατόμων που γνωρίζετε έχουν αποδειχτεί ευλογία;

6 Απαλλαγή από επιβλαβείς συνήθειες και πράξεις. Οι προειδοποιήσεις για τους κινδύνους του καπνίσματος, του υπερβολικού ποτού και της αχαλίνωτης σεξουαλικής συμπεριφοράς αφθονούν στα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Ως επί το πλείστον, οι άνθρωποι δεν δίνουν προσοχή σε αυτές τις προειδοποιήσεις. Τι συμβαίνει, όμως, όταν ένα ειλικρινές άτομο μαθαίνει ότι ο αληθινός Θεός καταδικάζει αυτά τα πράγματα και θλίβεται εξαιτίας εκείνων που τα πράττουν; Το άτομο αυτό υποκινείται να αποκλείσει τέτοιες πράξεις από τη ζωή του! (Ησαΐας 63:10· 1 Κορινθίους 6:9, 10· 2 Κορινθίους 7:1· Εφεσίους 4:30) Μολονότι το κάνει αυτό πρωτίστως για να ευαρεστήσει τον Ιεχωβά Θεό, ωφελείται και με άλλους τρόπους—καλύτερη υγεία και ειρήνη διάνοιας.

7 Για πολλούς το να κόψουν τις κακές συνήθειες είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Ωστόσο, κάθε χρόνο δεκάδες χιλιάδες άτομα τα καταφέρνουν. Αφιερώνονται στον Ιεχωβά και βαφτίζονται, δείχνοντας έτσι δημόσια ότι έχουν εξαλείψει από τη ζωή τους τις πράξεις που δυσαρεστούν τον Θεό. Τι ενθάρρυνση είναι αυτή για όλους εμάς! Ενισχύεται η αποφασιστικότητά μας να παραμείνουμε ελεύθεροι από την υποδούλωση στην αμαρτωλή και επιζήμια διαγωγή.

8. Ποιες Γραφικές συμβουλές συμβάλλουν στην οικογενειακή ευτυχία;

8 Ευτυχισμένη οικογενειακή ζωή. Σε πολλές χώρες η οικογενειακή ζωή καταρρέει. Πολλοί γάμοι καταλήγουν σε διαζύγιο, αφήνοντας συχνά πίσω παιδιά με βαθιά τραύματα. Σε μερικές ευρωπαϊκές χώρες, οι μονογονεϊκές οικογένειες αποτελούν σχεδόν το 20 τοις εκατό του συνόλου των σπιτικών. Πώς μας έχει βοηθήσει ο Ιεχωβά να περπατάμε στην οδό της ακεραιότητας από αυτή την άποψη; Παρακαλούμε διαβάστε τα εδάφια Εφεσίους 5:22–6:4 και προσέξτε τις θαυμάσιες συμβουλές που δίνει ο Λόγος του Θεού στους άντρες, στις γυναίκες και στα παιδιά. Η εφαρμογή των όσων αναφέρονται εκεί καθώς και σε άλλα σημεία των Γραφών ασφαλώς ενισχύει το γαμήλιο δεσμό, βοηθάει τους γονείς να ανατρέφουν τα παιδιά τους σωστά και συμβάλλει σε ευτυχισμένη οικογενειακή ζωή. Δεν είναι αυτή μια ευλογία για την οποία πρέπει να χαιρόμαστε;

9, 10. Πώς διαφέρει η εικόνα που έχουμε εμείς για το μέλλον από αυτήν που έχει ο κόσμος;

9 Διαβεβαίωση ότι τα παγκόσμια προβλήματα θα λυθούν σύντομα. Παρά τις επιστημονικές και τεχνολογικές γνώσεις, καθώς και τις ειλικρινείς προσπάθειες ορισμένων ηγετών, διάφορα σοβαρά προβλήματα της σημερινής ζωής παραμένουν άλυτα. Ο Κλάους Σβαμπ, ιδρυτής του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, σχολίασε πρόσφατα ότι «ο κατάλογος των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κόσμος ολοένα και μεγαλώνει, ενώ ο χρόνος που έχουμε για να τις χειριστούμε ολοένα και μειώνεται». Έκανε λόγο για «κινδύνους που υπερβαίνουν τα εθνικά σύνορα όπως η τρομοκρατία, η υποβάθμιση του περιβάλλοντος και η οικονομική αστάθεια». Ο Σβαμπ συμπέρανε: «Τώρα, περισσότερο από ποτέ, ο κόσμος αντιμετωπίζει πραγματικότητες που απαιτούν συλλογική και αποφασιστική δράση». Καθώς προχωρεί ο 21ος αιώνας, η γενική εικόνα για το μέλλον της ανθρωπότητας παραμένει ζοφερή.

10 Πόση ικανοποίηση φέρνει το να γνωρίζουμε ότι ο Ιεχωβά έχει θέσει σε λειτουργία μια διευθέτηση η οποία είναι ικανή να λύσει όλα τα προβλήματα της ανθρωπότητας—τη Μεσσιανική Βασιλεία του Θεού! Μέσω αυτής, ο αληθινός Θεός θα “καταπαύσει τους πολέμους” και θα φέρει «αφθονία ειρήνης». (Ψαλμός 46:9· 72:7) Ο χρισμένος Βασιλιάς, ο Ιησούς Χριστός, “θα ελευθερώσει τον φτωχό, τον ταλαιπωρημένο και τον ασήμαντο από την καταδυνάστευση και τη βία”. (Ψαλμός 72:12-14) Υπό τη διακυβέρνηση της Βασιλείας δεν θα υπάρχει πείνα. (Ψαλμός 72:16) Ο Ιεχωβά «θα εξαλείψει κάθε δάκρυ από τα μάτια [μας], και ο θάνατος δεν θα υπάρχει πια, ούτε πένθος ούτε κραυγή ούτε πόνος δεν θα υπάρχουν πια. Τα παλιά έχουν παρέλθει». (Αποκάλυψη 21:4) Η Βασιλεία έχει ήδη εγκαθιδρυθεί στον ουρανό και σύντομα θα αναλάβει την απαραίτητη δράση για να χειριστεί κάθε ζήτημα πάνω στη γη.—Δανιήλ 2:44· Αποκάλυψη 11:15.

11, 12. (α) Φέρνει η επιδίωξη ευχαρίστησης διαρκή ευτυχία; Εξηγήστε. (β) Τι φέρνει αληθινή ευτυχία;

11 Γνωρίζουμε τι φέρνει αληθινή ευτυχία. Τι φέρνει αληθινή ευτυχία; Ένας ψυχολόγος είπε ότι για να υπάρξει ευτυχία χρειάζονται τρία συστατικά—ευχαρίστηση, ενασχόληση (το να ασχολείται κάποιος με πράγματα όπως η εργασία και η οικογένεια) και νόημα (το να εργάζεται κάποιος για την επίτευξη ενός σημαντικού σκοπού ή στόχου, και όχι αποκλειστικά για τον εαυτό του). Ο ψυχολόγος αξιολόγησε την ευχαρίστηση ως το λιγότερο σημαντικό από τα τρία συστατικά και σχολίασε: «Αυτό αποτελεί είδηση, δεδομένου ότι πάρα πολλοί άνθρωποι οικοδομούν τη ζωή τους γύρω από την επιδίωξη ευχαρίστησης». Ποια είναι η άποψη της Γραφής για αυτό το θέμα;

12 Ο Βασιλιάς Σολομών του αρχαίου Ισραήλ δήλωσε: «Εγώ είπα μέσα στην καρδιά μου: “Έλα τώρα να σε δοκιμάσω με τη χαρά. Και απόλαυσε το καλό”. Αλλά ορίστε! και αυτό επίσης ήταν ματαιότητα. Είπα στο γέλιο: “Παραλογισμός!” και στη χαρά: “Τι προσφέρει αυτή;”» (Εκκλησιαστής 2:1, 2) Σύμφωνα με τη Γραφή, οποιαδήποτε ευτυχία και αν προσφέρει η ευχαρίστηση είναι στην καλύτερη περίπτωση παροδική. Τι θα πούμε για την ενασχόληση με κάποιο έργο; Έχουμε να ασχοληθούμε με το πιο ουσιαστικό έργο—το έργο κηρύγματος της Βασιλείας και μαθήτευσης. (Ματθαίος 24:14· 28:19, 20) Μεταδίδοντας στους άλλους το άγγελμα της σωτηρίας που εκτίθεται στη Γραφή, συμμετέχουμε σε ένα έργο το οποίο είναι δυνατόν να οδηγήσει στη δική μας σωτηρία καθώς και στη σωτηρία αυτών που μας ακούν. (1 Τιμόθεο 4:16) Ως «συνεργάτες του Θεού», διαπιστώνουμε ότι «υπάρχει περισσότερη ευτυχία στο να δίνει κανείς παρά στο να λαβαίνει». (1 Κορινθίους 3:9· Πράξεις 20:35) Αυτό το έργο προσθέτει νόημα στη ζωή μας και παρέχει στον Δημιουργό μια απάντηση για εκείνον που τον εμπαίζει, τον Σατανά τον Διάβολο. (Παροιμίες 27:11) Πράγματι, ο Ιεχωβά μάς έχει δείξει ότι η θεοσεβής αφοσίωση φέρνει γνήσια και διαρκή ευτυχία.—1 Τιμόθεο 4:8.

13. (α) Με ποιον τρόπο αποτελεί η Σχολή Θεοκρατικής Διακονίας ευλογία για την οποία πρέπει να χαιρόμαστε; (β) Πώς έχετε ωφεληθεί εσείς από τη Σχολή Θεοκρατικής Διακονίας;

13 Σημαντικό και αποτελεσματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Ο Γκέρχαρντ υπηρετεί ως πρεσβύτερος σε μια εκκλησία των Μαρτύρων του Ιεχωβά. Αναπολώντας τα νιάτα του, λέει: «Όταν ήμουν νεαρός, είχα μεγάλο πρόβλημα με την ομιλία. Όποτε ένιωθα πίεση, δεν μπορούσα να αρθρώσω λέξη και άρχιζα να τραυλίζω. Έτσι μου δημιουργήθηκε σύμπλεγμα κατωτερότητας. Οι γονείς μου φρόντισαν να παρακολουθήσω ένα πρόγραμμα λογοθεραπείας αλλά οι προσπάθειές τους δεν απέδωσαν. Το πρόβλημά μου ήταν ψυχολογικό, όχι σωματικό. Υπήρχε, όμως, μια θαυμάσια προμήθεια από τον Ιεχωβά—η Σχολή Θεοκρατικής Διακονίας. Η εγγραφή σε αυτή τη σχολή ανανέωσε το θάρρος μου. Έκανα ό,τι μπορούσα για να εφαρμόζω όσα μάθαινα. Και τα κατάφερα! Άρχισα να μιλάω πιο άνετα, ξεπέρασα το σύμπλεγμα κατωτερότητας και έγινα πιο θαρραλέος στη διακονία. Τώρα εκφωνώ μάλιστα και δημόσιες ομιλίες. Είμαι αληθινά ευγνώμων στον Ιεχωβά, ο οποίος μου έδωσε μια καινούρια ζωή μέσω αυτής της σχολής». Δεν αποτελεί, λοιπόν, αιτία για χαρά ο τρόπος με τον οποίο μας εκπαιδεύει ο Ιεχωβά προκειμένου να κάνουμε το έργο του;

14, 15. Σε καιρούς στενοχώριας, ποια βοήθεια είναι άμεσα διαθέσιμη; Δώστε παράδειγμα.

14 Προσωπική σχέση με τον Ιεχωβά και υποστήριξη από την ενωμένη διεθνή αδελφότητα. Η Κάτριν, η οποία ζει στη Γερμανία, αναστατώθηκε πολύ όταν έμαθε τα νέα για τον ισχυρό σεισμό και το τσουνάμι που επακολούθησε στη νοτιοανατολική Ασία. Η κόρη της βρισκόταν στην Ταϋλάνδη όταν συνέβη η καταστροφή. Επί 32 ώρες αυτή η μητέρα δεν ήξερε αν η κόρη της ήταν ζωντανή ή ανάμεσα στα θύματα τα οποία ώρα με την ώρα αυξάνονταν. Πόσο ανακουφίστηκε η Κάτριν όταν έλαβε τελικά ένα τηλεφώνημα που τη διαβεβαίωσε ότι η κόρη της ήταν ασφαλής!

15 Τι βοήθησε την Κάτριν εκείνες τις ώρες της ανησυχίας; Η ίδια γράφει: «Προσευχόμουν σχεδόν συνέχεια στον Ιεχωβά. Ένιωσα ξανά και ξανά πόση δύναμη και ειρήνη διάνοιας μου έδινε αυτό. Επιπρόσθετα, στοργικοί πνευματικοί αδελφοί ήρθαν να με δουν και μου συμπαραστάθηκαν». (Φιλιππησίους 4:6, 7) Πόσο χειρότερη θα ήταν η κατάστασή της αν είχε αναγκαστεί να περάσει όλες εκείνες τις ώρες της αγωνίας χωρίς το ευεργέτημα της προσευχής στον Ιεχωβά και την παρηγοριά μιας στοργικής πνευματικής αδελφότητας! Η στενή μας σχέση με τον Ιεχωβά και τον Γιο του παράλληλα με τη στενή συναναστροφή μας με τη Χριστιανική αδελφότητα αποτελεί μοναδική ευλογία, τόσο πολύτιμη ώστε δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη.

16. Αφηγηθείτε μια εμπειρία που δείχνει παραστατικά την αξία της ελπίδας της ανάστασης.

16 Ελπίδα να ξαναδούμε τους προσφιλείς μας που έχουν πεθάνει. (Ιωάννης 5:28, 29) Ένας νεαρός ονόματι Ματίας ανατράφηκε ως Μάρτυρας του Ιεχωβά. Επειδή, όμως, δεν είχε συναίσθηση των ευλογιών που απολάμβανε, απομακρύνθηκε από τη Χριστιανική εκκλησία όταν ήταν έφηβος. Τώρα γράφει τα εξής: «Στην ουσία δεν είχα κάνει ποτέ βαθιές συζητήσεις με τον πατέρα μου. Στην πάροδο των ετών, είχαμε λογομαχήσει πολλές φορές. Παρ’ όλα αυτά, ο πατέρας μου ήθελε πάντα το καλό μου. Με αγαπούσε πολύ, πράγμα που δεν καταλάβαινα τότε. Το 1996, καθισμένος στο προσκεφάλι του, κρατώντας το χέρι του και κλαίγοντας πικρά, του είπα πόσο λυπόμουν για όλα όσα είχα κάνει και ότι τον αγαπούσα πάρα πολύ. Αλλά εκείνος δεν μπορούσε να με ακούσει. Ήταν άρρωστος και έπειτα από ένα σύντομο διάστημα έφυγε από τη ζωή. Αν ζήσω για να δω τον πατέρα μου στην ανάσταση, θα αναπληρώσουμε ό,τι χάσαμε στο παρελθόν. Και εκείνος ασφαλώς θα χαρεί να μάθει ότι υπηρετώ τώρα ως πρεσβύτερος και ότι μαζί με τη σύζυγό μου έχουμε το προνόμιο να υπηρετούμε ως σκαπανείς». Τι ευλογία είναι για εμάς η ελπίδα της ανάστασης!

Παρ 7:1, 2—Τι περιλαμβάνουν «τα λόγια μου» και «οι εντολές μου»; Εκτός από τις Γραφικές διδασκαλίες, περιλαμβάνουν οικογενειακούς κανόνες ή διατάξεις που θέτουν οι γονείς για το καλό των μελών της οικογένειας. Τα νεαρά άτομα χρειάζεται να συμμορφώνονται με αυτά καθώς και με τις Γραφικές διδασκαλίες που λαβαίνουν από τους γονείς τους.

Παρ 8:30—Ποιος είναι ο «δεξιοτέχνης εργάτης»; Η προσωποποιημένη σοφία αυτοαποκαλείται δεξιοτέχνης εργάτης. Αυτή η προσωποποίηση, εκτός του ότι χρησιμεύει ως λογοτεχνική μέθοδος για να εξηγηθούν τα χαρακτηριστικά της σοφίας, αναφέρεται μεταφορικά στον πρωτότοκο Γιο του Θεού, τον Ιησού Χριστό, κατά την προανθρώπινη ύπαρξή του. Πολύ προτού γεννηθεί ως άνθρωπος στη γη, αυτός “ήρθε σε ύπαρξη ως αρχή της οδού του Θεού”. (Παροιμίες 8:22) Ως «δεξιοτέχνης εργάτης», εργάστηκε δραστήρια μαζί με τον Πατέρα του ενόσω δημιουργούνταν όλα τα πράγματα.—Κολοσσαείς 1:15-17.

Παρ 9:17—Ποια είναι τα «κλεμμένα νερά», και γιατί είναι «γλυκά»; Εφόσον η Γραφή παρομοιάζει την απόλαυση των σεξουαλικών σχέσεων εντός του γάμου σαν να πίνει κάποιος αναζωογονητικό νερό από πηγάδι, τα κλεμμένα νερά συμβολίζουν τις κρυφές ανήθικες σεξουαλικές σχέσεις. (Παροιμίες 5:15-17) Η ιδέα ότι μπορεί να ξεφύγει κάποιος χωρίς να τον ανακαλύψουν δίνει σε αυτά τα νερά τη φαινομενική τους γλυκύτητα.

Παρ 10:6· υποσημείωση στη ΜΝΚ—Πώς «το στόμα . . . των πονηρών καλύπτει βία»; Αυτό ίσως συμβαίνει με την έννοια ότι η γλυκιά ομιλία των πονηρών καλύπτει τον ύπουλο σκοπό που έχουν να βλάπτουν άλλους. Ή ίσως, εφόσον οι πονηροί αντιμετωπίζονται συνήθως με εχθρική διάθεση, η εχθρότητα που τους δείχνουν οι άλλοι τους κάνει να σιωπούν.

Παρ 10:10—Πώς προξενεί πόνο «αυτός που κλείνει το μάτι»; «Ο άχρηστος άνθρωπος» ίσως να μην καταφεύγει μόνο σε “στρεβλή ομιλία” αλλά να προσπαθεί επίσης να κρύψει τα κίνητρά του με τη γλώσσα του σώματος, όπως με το να “κλείνει το μάτι”. (Παροιμίες 6:12, 13) Αυτό το είδος απάτης μπορεί να γίνει αιτία να ταλαιπωρηθεί διανοητικά το θύμα του σε σοβαρό βαθμό.

Παρ 10:29—Τι είναι «η οδός του Ιεχωβά»; Εδώ γίνεται αναφορά στον τρόπο με τον οποίο πολιτεύεται ο Ιεχωβά με την ανθρωπότητα και όχι στην πορεία ζωής που πρέπει να ακολουθούμε. Η πολιτεία του Θεού με τους ανθρώπους σημαίνει ασφάλεια για τον άμεμπτο αλλά καταστροφή για τον πονηρό.

Παρ 11:31—Γιατί πρέπει ο πονηρός να αμειφθεί περισσότερο από τον δίκαιο; Η αμοιβή εδώ υπολογίζεται με βάση το βαθμό τιμωρίας που λαβαίνει ο καθένας. Όταν σφάλλει το δίκαιο άτομο, η αμοιβή που λαβαίνει για τα λάθη του είναι η διαπαιδαγώγηση. Ο πονηρός αμαρτάνει εκούσια και αρνείται να στραφεί σε ό,τι είναι καλό. Γι’ αυτό, αξίζει και λαβαίνει αυστηρή τιμωρία.

Παρ 10:11-14. Για να είναι τα λόγια μας εποικοδομητικά, η διάνοιά μας πρέπει να είναι γεμάτη με ακριβή γνώση, η καρδιά μας είναι απαραίτητο να υποκινείται από αγάπη και η σοφία πρέπει να υπαγορεύει ό,τι βγαίνει από το στόμα μας.

Παρ 10:19· 12:18· 13:3· 15:28· 17:28. Είθε τα λόγια μας να είναι λίγα και στοχαστικά.

Παρ 11:1· 16:11· 20:10, 23. Ο Ιεχωβά θέλει να είμαστε έντιμοι στις επαγγελματικές μας δοσοληψίες.

Παρ 11:4. Είναι ανόητο να επιδιώκουμε υλικό πλούτο σε βάρος της προσωπικής μελέτης της Γραφής, της παρακολούθησης των συναθροίσεων, της προσευχής και της διακονίας αγρού.

Παρ Κεφάλαιο 7 Πόσο ελκυστική είναι δε για τον καθένα μας η έκκληση που απευθύνει η προσωποποιημένη σοφία!

Παρ 10ο κεφάλαιο του Γραφικού βιβλίου των Παροιμιών, ο Βασιλιάς Σολομών του αρχαίου Ισραήλ δίνει απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα αντιπαραβάλλοντας τους δικαίους με τους πονηρούς.

Παρ 8:1–9:6 Ο ίδιος ο Ιησούς είπε ότι «η σοφία αποδεικνύεται δίκαιη από όλα τα παιδιά της», δηλαδή από τα καλά αποτελέσματά της.

Παρ 7:7 Λόγω πνευματικής ανωριμότητας και απειρίας στην υπηρεσία του Θεού, κάποιος που “στερείται καρδιάς” μπορεί να μη διαθέτει διάκριση και καλή κρίση.

Παρ 7:5-27 Είναι αλήθεια ότι αν οι σύντροφοι σε ένα ζευγάρι οι οποίοι έχουν εμπλακεί σε προγαμιαίο σεξ μετανοήσουν αληθινά, εργαστούν σκληρά για να αποκαταστήσουν τη σχέση τους με τον Θεό και ενισχύσουν την εμπιστοσύνη τους ο ένας για τον άλλον, τα αρνητικά αισθήματα μπορεί στο τέλος να καταλαγιάσουν.

Παρ 11:1 Αυτή είναι η πρώτη από τις τέσσερις περιπτώσεις στο βιβλίο των Παροιμιών όπου χρησιμοποιούνται ζυγαριές και ζύγια για να δειχτεί ότι ο Ιεχωβά επιθυμεί να είναι οι λάτρεις του έντιμοι στις επαγγελματικές δοσοληψίες τους.

Παρ 9:1-5, 13-17 Τόσο η σοφία όσο και η αφροσύνη φωνάζουν προς εμάς, σαν να λέγαμε, και αυτό θέτει ενώπιόν μας μια επιλογή.

Παρ 8:22-31 Ναι, ο Ιησούς νιώθει συμπάθεια για τους ανθρώπους, έχοντας τρυφερά αισθήματα για αυτούς, από την προανθρώπινη ύπαρξή του.

Παρ 8:22-31 Σε όλη τη διάρκεια της διακονίας του, ο Ιησούς μπορούσε να αξιοποιεί τη σοφία που είχε αποκτήσει δίπλα στον Πατέρα του στον ουρανό.*

Παρ 8:22-31 Σκεφτείτε: Ο Ιησούς, το ίδιο πρόσωπο που βοήθησε στη δημιουργία της γης και όλων των ζωντανών πραγμάτων, θα πρωτοστατήσει στον εκμηδενισμό της βλάβης την οποία έχει προκαλέσει η ανθρώπινη ανοησία.

Παρ 8:22-31 Ως εκ τούτου, ο Ιησούς γνώριζε ποιος ήταν ο σκοπός του Ιεχωβά για τους ανθρώπους: Να αντανακλούν τις ιδιότητές Του και να απολαμβάνουν τη ζωή με τέλεια υγεία.

Παρ 8:22-31 Η μεγαλοσύνη της αγάπης του Ιεχωβά έγινε έκδηλη όταν έδωσε τον μονογενή του Γιο ως λυτρωτική θυσία για την ανθρωπότητα.

Το υλικό που σας παρουσιάζουμε σε αυτή την σελίδα είναι επιλεγμένο από τον επίσημο ιστότοπο των Χριστιανών Μαρτύρων του Ιεχωβά τον οποίο και σας προτρέπουμε να επισκέπτεστε τακτικά για την ποιότητα στην υλη που τον διακρίνει!

This is not the official website of Jehovah’s Witnesses jw.org is the official website of Jehovah's Witnesses and is the authoritative website about our beliefs, teachings, & activities.

Did you like this? Share it:

No Comments on “ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ 7-11”

Comments on this entry are closed.


Το υλικό που σας παρουσιάζουμε σε αυτή την σελίδα είναι επιλεγμένο από τον επίσημο ιστότοπο των Χριστιανών Μαρτύρων του Ιεχωβά τον οποίο και σας προτρέπουμε να επισκέπτεστε τακτικά για την ποιότητα στην ενημέρωση και στην υλη που τον διακρίνει!