Παρ 3:1-4—Να δείχνετε στοργική καλοσύνη και να λέτε την αλήθεια (w00 15/1 23, 24)

Να Καλλιεργείτε Στενή Σχέση με τον Ιεχωβά

«ΠΛΗΣΙΑΣΤΕ τον Θεό, και αυτός θα πλησιάσει εσάς», έγραψε ο μαθητής Ιάκωβος. (Ιακώβου 4:8) Επίσης, ο ψαλμωδός Δαβίδ έψαλε: «Η στενή σχέση με τον Ιεχωβά είναι για εκείνους που τον φοβούνται». (Ψαλμός 25:14) Σαφώς, ο Ιεχωβά Θεός θέλει να έχουμε στενή σχέση μαζί του. Ωστόσο, το ότι κάποιος λατρεύει τον Θεό και υπακούει στους νόμους του δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι αισθάνεται κοντά του.

Τι θα λεχθεί για εσάς; Έχετε στενή προσωπική σχέση με τον Θεό; Αναμφίβολα επιθυμείτε να τον πλησιάσετε περισσότερο. Πώς μπορούμε να καλλιεργήσουμε στενή σχέση με τον Θεό; Τι θα σήμαινε αυτό για εμάς; Το τρίτο κεφάλαιο του Γραφικού βιβλίου των Παροιμιών δίνει απαντήσεις.

Να σας Χαρακτηρίζει Στοργική Καλοσύνη και Αλήθεια

Ο Βασιλιάς Σολομών του αρχαίου Ισραήλ αρχίζει το τρίτο κεφάλαιο των Παροιμιών με τα λόγια: «Γιε μου, μην ξεχνάς το νόμο μου, και η καρδιά σου ας τηρεί τις εντολές μου, επειδή μακρότητα ημερών και χρόνια ζωής και ειρήνη θα προστεθούν σε εσένα». (Παροιμίες 3:1, 2) Εφόσον ο Σολομών έγραψε κάτω από θεϊκή έμπνευση, αυτή η πατρική συμβουλή στην πραγματικότητα προέρχεται από τον Ιεχωβά Θεό και απευθύνεται σε εμάς. Προτρεπόμαστε να τηρούμε τις υπενθυμίσεις του Θεού—το νόμο, ή αλλιώς τη διδασκαλία του, και τις εντολές του—που καταγράφονται στην Αγία Γραφή. Αν το κάνουμε αυτό, «μακρότητα ημερών και χρόνια ζωής και ειρήνη θα προστεθούν» σε εμάς. Ναι, ακόμη και τώρα μπορούμε να απολαμβάνουμε ειρηνική ζωή και να αποφεύγουμε επιδιώξεις που μας εκθέτουν στον κίνδυνο του πρόωρου θανάτου ο οποίος συχνά βρίσκει εκείνους που πράττουν το κακό. Επιπλέον, μπορούμε να έχουμε την ελπίδα της αιώνιας ζωής σε έναν ειρηνικό νέο κόσμο.—Παροιμίες 1:24-31· 2:21, 22.

Συνεχίζοντας, ο Σολομών λέει: «Η στοργική καλοσύνη και η αλήθεια ας μη σε εγκαταλείψουν. Δέσε τες γύρω από το λαιμό σου. Γράψε τες πάνω στην πλάκα της καρδιάς σου, και βρες έτσι εύνοια και καλή ενόραση ενώπιον Θεού και χωματένιου ανθρώπου».—Παροιμίες 3:3, 4.

Η πρωτότυπη λέξη που μεταφράζεται «στοργική καλοσύνη» αποδίδεται εναλλακτικά «όσια αγάπη» και περιλαμβάνει την πιστότητα, την αλληλεγγύη και την οσιότητα. Είμαστε αποφασισμένοι να παραμείνουμε προσκολλημένοι στον Ιεχωβά ό,τι και αν γίνει; Εκδηλώνουμε στοργική καλοσύνη στις σχέσεις μας με τους ομοπίστους μας; Κάνουμε προσπάθειες για να διατηρούμε το στενό δεσμό που έχουμε μαζί τους; Στις καθημερινές μας επαφές μαζί τους, έχουμε “το νόμο της στοργικής καλοσύνης στη γλώσσα μας” ακόμη και κάτω από δύσκολες περιστάσεις;—Παροιμίες 31:26.

Επειδή ο Ιεχωβά έχει άφθονη στοργική καλοσύνη, είναι “πρόθυμος να συγχωρεί”. (Ψαλμός 86:5) Αν έχουμε μετανιώσει για τις παλιές μας αμαρτίες και τώρα κάνουμε ευθείς δρόμους για τα πόδια μας, μας δίνεται η διαβεβαίωση ότι θα έρθουν «καιροί αναζωογόνησης» από τον Ιεχωβά. (Πράξεις 3:19) Δεν θα πρέπει να μιμούμαστε τον Θεό μας συγχωρώντας άλλους για τα παραπτώματά τους;—Ματθαίος 6:14, 15.

Ο Ιεχωβά είναι ο “Θεός της αλήθειας” και θέλει «αλήθεια» από όσους επιζητούν μια στενή σχέση μαζί του. (Ψαλμός 31:5) Μπορούμε πραγματικά να αναμένουμε ότι ο Ιεχωβά θα είναι Φίλος μας αν ζούμε διπλή ζωή—ενεργώντας αλλιώς όταν είμαστε με Χριστιανούς συντρόφους και αλλιώς όταν δεν μας βλέπουν—όπως κάνουν οι “άνθρωποι αναλήθειας” που κρύβουν τι είδους άτομα είναι; (Ψαλμός 26:4) Πόσο ανόητο θα ήταν αυτό, εφόσον «τα πάντα είναι γυμνά και τελείως εκτεθειμένα στα μάτια» του Ιεχωβά!—Εβραίους 4:13.

Η στοργική καλοσύνη και η αλήθεια πρέπει να θεωρούνται κάτι τόσο πολύτιμο όσο ένα ανεκτίμητο περιδέραιο “δεμένο γύρω από το λαιμό μας”, επειδή μας βοηθούν να “βρίσκουμε εύνοια ενώπιον Θεού και χωματένιου ανθρώπου”. Δεν πρέπει απλώς να εκδηλώνουμε αυτές τις ιδιότητες εξωτερικά, αλλά και να τις χαράξουμε “στην πλάκα της καρδιάς μας”, κάνοντάς τες αναπόσπαστο μέρος της προσωπικότητάς μας.

Καλλιεργήστε Ανεπιφύλακτη Εμπιστοσύνη στον Ιεχωβά

Ο σοφός βασιλιάς συνεχίζει: «Να εμπιστεύεσαι στον Ιεχωβά με όλη σου την καρδιά και να μη στηρίζεσαι στη δική σου κατανόηση. Σε όλες σου τις οδούς αυτόν να λαβαίνεις υπόψη, και αυτός θα κάνει ευθείς τους δρόμους σου».—Παροιμίες 3:5, 6.

Ασφαλώς ο Ιεχωβά αξίζει την πλήρη εμπιστοσύνη μας. Ως ο Δημιουργός, είναι «σθεναρός σε δύναμη» και αποτελεί την Πηγή της «δυναμικής ενέργειας». (Ησαΐας 40:26, 29) Είναι σε θέση να πραγματοποιεί όλους τους σκοπούς του. Μάλιστα, το ίδιο το όνομά του σημαίνει κατά γράμμα «Αυτός Κάνει να Γίνεται», και οικοδομεί την εμπιστοσύνη μας στην ικανότητα που έχει Αυτός να εκπληρώνει τις υποσχέσεις του! Το γεγονός ότι «είναι αδύνατον να πει ψέματα ο Θεός» τον καθιστά την ίδια την προσωποποίηση της αλήθειας. (Εβραίους 6:18) Η κυρίαρχη ιδιότητά του είναι η αγάπη. (1 Ιωάννη 4:8) Είναι «δίκαιος σε όλες τις οδούς του και όσιος σε όλα τα έργα του». (Ψαλμός 145:17) Αν δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε στον Θεό, τότε σε ποιον μπορούμε να εμπιστευτούμε; Ασφαλώς, για να καλλιεργήσουμε εμπιστοσύνη σε αυτόν, χρειάζεται να “γευτούμε και να δούμε ότι ο Ιεχωβά είναι αγαθός” με το να εφαρμόζουμε στην προσωπική μας ζωή όσα μαθαίνουμε από την Αγία Γραφή και να συλλογιζόμαστε τα οφέλη που προέρχονται από αυτό.—Ψαλμός 34:8.

Πώς μπορούμε “να λαβαίνουμε υπόψη τον Ιεχωβά σε όλες μας τις οδούς”; Ο θεόπνευστος ψαλμωδός λέει: «Θα στοχάζομαι όλες σου τις ενέργειες, και την πολιτεία σου θα κάνω μέλημά μου». (Ψαλμός 77:12) Εφόσον ο Θεός είναι αόρατος, είναι ζωτικό να στοχαζόμαστε τις μεγαλειώδεις πράξεις του και την πολιτεία του με το λαό του προκειμένου να καλλιεργήσουμε στενή σχέση μαζί του.

Η προσευχή είναι επίσης ένας σπουδαίος τρόπος για να λαβαίνουμε υπόψη τον Ιεχωβά. Ο Βασιλιάς Δαβίδ επικαλούνταν τον Ιεχωβά «όλη την ημέρα». (Ψαλμός 86:3) Ο Δαβίδ συχνά προσευχόταν στη διάρκεια της νύχτας, όπως τότε που ήταν φυγάς στην έρημο. (Ψαλμός 63:6, 7) «[Να] συνεχίζετε να προσεύχεστε σε κάθε περίπτωση μέσω πνεύματος», πρότρεψε ο απόστολος Παύλος. (Εφεσίους 6:18) Πόσο συχνά προσευχόμαστε; Μας φέρνει χαρά η προσωπική, εγκάρδια επικοινωνία με τον Θεό; Όταν αντιμετωπίζουμε δύσκολες καταστάσεις, ζητάμε τη βοήθειά του; Επιζητούμε με προσευχή την κατεύθυνσή του προτού πάρουμε σημαντικές αποφάσεις; Οι ειλικρινείς μας προσευχές στον Ιεχωβά μάς κάνουν αγαπητούς σε αυτόν. Έχουμε δε τη διαβεβαίωση ότι θα ακούσει την προσευχή μας και “θα κάνει ευθείς τους δρόμους μας”.

Πόσο ανόητο είναι να “στηριζόμαστε στη δική μας κατανόηση” ή στην κατανόηση εξεχόντων ανθρώπων του κόσμου, ενώ μπορούμε να θέτουμε την πλήρη εμπιστοσύνη μας στον Ιεχωβά! «Μη γίνεσαι σοφός στα δικά σου μάτια», λέει ο Σολομών. Απεναντίας, νουθετεί: «Να φοβάσαι τον Ιεχωβά και να απομακρύνεσαι από το κακό. Ας αποβεί αυτό γιατρειά για τον ομφαλό σου και αναζωογόνηση για τα κόκαλά σου». (Παροιμίες 3:7, 8) Ο υγιής φόβος μήπως δυσαρεστήσουμε τον Θεό θα πρέπει να διέπει όλες μας τις ενέργειες, τις σκέψεις και τα αισθήματα. Αυτός ο ευλαβικός φόβος μάς εμποδίζει να κάνουμε το κακό και μας φέρνει πνευματική γιατρειά και αναζωογόνηση.

Να Δίνετε στον Ιεχωβά το Καλύτερο που Έχετε

Με ποιον άλλον τρόπο μπορούμε να πλησιάσουμε τον Θεό; «Τίμα τον Ιεχωβά με τα πολύτιμα πράγματά σου και με τους πρώτους καρπούς όλης της σοδειάς σου», παραγγέλλει ο βασιλιάς. (Παροιμίες 3:9) Το να τιμούμε τον Ιεχωβά σημαίνει να του δείχνουμε μεγάλη εκτίμηση και να τον εξυψώνουμε δημόσια συμμετέχοντας στη δημόσια διακήρυξη του ονόματός του και υποστηρίζοντάς την. Τα πολύτιμα πράγματα με τα οποία τιμούμε

Παρ 3:5-8—Να καλλιεργείτε πλήρη εμπιστοσύνη στον Ιεχωβά (w00 15/1 24)

Οι “άνθρωποι αναλήθειας” που κρύβουν τι είδους άτομα είναι; (Ψαλμός 26:4) Πόσο ανόητο θα ήταν αυτό, εφόσον «τα πάντα είναι γυμνά και τελείως εκτεθειμένα στα μάτια» του Ιεχωβά!—Εβραίους 4:13.

Η στοργική καλοσύνη και η αλήθεια πρέπει να θεωρούνται κάτι τόσο πολύτιμο όσο ένα ανεκτίμητο περιδέραιο “δεμένο γύρω από το λαιμό μας”, επειδή μας βοηθούν να “βρίσκουμε εύνοια ενώπιον Θεού και χωματένιου ανθρώπου”. Δεν πρέπει απλώς να εκδηλώνουμε αυτές τις ιδιότητες εξωτερικά, αλλά και να τις χαράξουμε “στην πλάκα της καρδιάς μας”, κάνοντάς τες αναπόσπαστο μέρος της προσωπικότητάς μας.

Καλλιεργήστε Ανεπιφύλακτη Εμπιστοσύνη στον Ιεχωβά

Ο σοφός βασιλιάς συνεχίζει: «Να εμπιστεύεσαι στον Ιεχωβά με όλη σου την καρδιά και να μη στηρίζεσαι στη δική σου κατανόηση. Σε όλες σου τις οδούς αυτόν να λαβαίνεις υπόψη, και αυτός θα κάνει ευθείς τους δρόμους σου».—Παροιμίες 3:5, 6.

Ασφαλώς ο Ιεχωβά αξίζει την πλήρη εμπιστοσύνη μας. Ως ο Δημιουργός, είναι «σθεναρός σε δύναμη» και αποτελεί την Πηγή της «δυναμικής ενέργειας». (Ησαΐας 40:26, 29) Είναι σε θέση να πραγματοποιεί όλους τους σκοπούς του. Μάλιστα, το ίδιο το όνομά του σημαίνει κατά γράμμα «Αυτός Κάνει να Γίνεται», και οικοδομεί την εμπιστοσύνη μας στην ικανότητα που έχει Αυτός να εκπληρώνει τις υποσχέσεις του! Το γεγονός ότι «είναι αδύνατον να πει ψέματα ο Θεός» τον καθιστά την ίδια την προσωποποίηση της αλήθειας. (Εβραίους 6:18) Η κυρίαρχη ιδιότητά του είναι η αγάπη. (1 Ιωάννη 4:8) Είναι «δίκαιος σε όλες τις οδούς του και όσιος σε όλα τα έργα του». (Ψαλμός 145:17) Αν δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε στον Θεό, τότε σε ποιον μπορούμε να εμπιστευτούμε; Ασφαλώς, για να καλλιεργήσουμε εμπιστοσύνη σε αυτόν, χρειάζεται να “γευτούμε και να δούμε ότι ο Ιεχωβά είναι αγαθός” με το να εφαρμόζουμε στην προσωπική μας ζωή όσα μαθαίνουμε από την Αγία Γραφή και να συλλογιζόμαστε τα οφέλη που προέρχονται από αυτό.—Ψαλμός 34:8.

Πώς μπορούμε “να λαβαίνουμε υπόψη τον Ιεχωβά σε όλες μας τις οδούς”; Ο θεόπνευστος ψαλμωδός λέει: «Θα στοχάζομαι όλες σου τις ενέργειες, και την πολιτεία σου θα κάνω μέλημά μου». (Ψαλμός 77:12) Εφόσον ο Θεός είναι αόρατος, είναι ζωτικό να στοχαζόμαστε τις μεγαλειώδεις πράξεις του και την πολιτεία του με το λαό του προκειμένου να καλλιεργήσουμε στενή σχέση μαζί του.

Η προσευχή είναι επίσης ένας σπουδαίος τρόπος για να λαβαίνουμε υπόψη τον Ιεχωβά. Ο Βασιλιάς Δαβίδ επικαλούνταν τον Ιεχωβά «όλη την ημέρα». (Ψαλμός 86:3) Ο Δαβίδ συχνά προσευχόταν στη διάρκεια της νύχτας, όπως τότε που ήταν φυγάς στην έρημο. (Ψαλμός 63:6, 7) «[Να] συνεχίζετε να προσεύχεστε σε κάθε περίπτωση μέσω πνεύματος», πρότρεψε ο απόστολος Παύλος. (Εφεσίους 6:18) Πόσο συχνά προσευχόμαστε; Μας φέρνει χαρά η προσωπική, εγκάρδια επικοινωνία με τον Θεό; Όταν αντιμετωπίζουμε δύσκολες καταστάσεις, ζητάμε τη βοήθειά του; Επιζητούμε με προσευχή την κατεύθυνσή του προτού πάρουμε σημαντικές αποφάσεις; Οι ειλικρινείς μας προσευχές στον Ιεχωβά μάς κάνουν αγαπητούς σε αυτόν. Έχουμε δε τη διαβεβαίωση ότι θα ακούσει την προσευχή μας και “θα κάνει ευθείς τους δρόμους μας”.

Πόσο ανόητο είναι να “στηριζόμαστε στη δική μας κατανόηση” ή στην κατανόηση εξεχόντων ανθρώπων του κόσμου, ενώ μπορούμε να θέτουμε την πλήρη εμπιστοσύνη μας στον Ιεχωβά! «Μη γίνεσαι σοφός στα δικά σου μάτια», λέει ο Σολομών. Απεναντίας, νουθετεί: «Να φοβάσαι τον Ιεχωβά και να απομακρύνεσαι από το κακό. Ας αποβεί αυτό γιατρειά για τον ομφαλό σου και αναζωογόνηση για τα κόκαλά σου». (Παροιμίες 3:7, 8) Ο υγιής φόβος μήπως δυσαρεστήσουμε τον Θεό θα πρέπει να διέπει όλες μας τις ενέργειες, τις σκέψεις και τα αισθήματα. Αυτός ο ευλαβικός φόβος μάς εμποδίζει να κάνουμε το κακό και μας φέρνει πνευματική γιατρειά και αναζωογόνηση.

Να Δίνετε στον Ιεχωβά το Καλύτερο που Έχετε

Με ποιον άλλον τρόπο μπορούμε να πλησιάσουμε τον Θεό; «Τίμα τον Ιεχωβά με τα πολύτιμα πράγματά σου και με τους πρώτους καρπούς όλης της σοδειάς σου», παραγγέλλει ο βασιλιάς. (Παροιμίες 3:9) Το να τιμούμε τον Ιεχωβά σημαίνει να του δείχνουμε μεγάλη εκτίμηση και να τον εξυψώνουμε δημόσια συμμετέχοντας στη δημόσια διακήρυξη του ονόματός του και υποστηρίζοντάς την. Τα πολύτιμα πράγματα με τα οποία τιμούμε

Σκάβουμε για Πνευματικά Πετράδια

Παρ 1:7—Με ποια έννοια είναι ο φόβος του Ιεχωβά «η αρχή της γνώσης»; (w06 15/9 σ. 17 ¶1· it-1 648)

Με ποια έννοια είναι ο φόβος του Ιεχωβά «η αρχή της γνώσης» και «η αρχή της σοφίας»; Χωρίς το φόβο του Ιεχωβά δεν μπορεί να υπάρξει γνώση, διότι αυτός είναι ο Δημιουργός των πάντων και Εκείνος που ενέπνευσε τη συγγραφή των Γραφών. (Ρωμαίους 1:20· 2 Τιμόθεο 3:16, 17) Αυτός είναι η ίδια η Πηγή κάθε αληθινής γνώσης. Επομένως, η γνώση αρχίζει με τον ευλαβικό φόβο του Ιεχωβά. Ο θεοσεβής φόβος είναι επίσης η αρχή της σοφίας επειδή δεν μπορεί να υπάρξει σοφία χωρίς γνώση. Επιπλέον, το άτομο που στερείται φόβου για τον Ιεχωβά δεν θα χρησιμοποιεί προς τιμήν του Δημιουργού την όποια γνώση έχει.

Παρ 6:1-5—Ποια είναι η σοφή πορεία αν παγιδευτούμε σε κάποια άσοφη επαγγελματική συμφωνία; (w00 15/9 25, 26)

Διαφυλάξτε το Όνομά Σας

ΚΑΠΟΙΟΣ ο οποίος σχεδιάζει όμορφα κτίρια κάνει όνομα ως ικανός αρχιτέκτονας. Μια κοπέλα που διακρίνεται στο σχολείο αποκτά τη φήμη της άριστης μαθήτριας. Ακόμη και εκείνος που δεν ασχολείται με τίποτα μπορεί να κάνει όνομα ως τεμπέλης. Τονίζοντας την αξία της απόκτησης ενός καλού ονόματος, η Γραφή λέει: «Το καλό όνομα είναι πιο επιθυμητό από τα μεγάλα πλούτη, η καλή φήμη προτιμότερη από το ασήμι και το χρυσάφι».—Παροιμίες 22:1, Μια Αμερικανική Μετάφραση (An American Translation).

Το καλό όνομα δημιουργείται από πολλές μικρές πράξεις που γίνονται μέσα σε μια περίοδο χρόνου. Μία ανόητη πράξη, όμως, αρκεί για να το αμαυρώσει. Λόγου χάρη, μία και μόνο παράβαση στον τομέα της σεξουαλικής ηθικής μπορεί να κηλιδώσει την καλή φήμη κάποιου. Στο 6ο κεφάλαιο του Γραφικού βιβλίου των Παροιμιών, ο Βασιλιάς Σολομών του αρχαίου Ισραήλ δίνει προειδοποίηση όσον αφορά τη στάση και τις ενέργειες που μπορούν να αμαυρώσουν την καλή μας φήμη, καθώς και να βλάψουν τη σχέση μας με τον Ιεχωβά Θεό. Μεταξύ αυτών είναι η απερίσκεπτη ανάληψη δεσμεύσεων, η τεμπελιά, ο δόλος και η σεξουαλική ανηθικότητα—βασικά πράγματα που μισεί ο Ιεχωβά. Ακολουθώντας αυτή τη συμβουλή θα βοηθηθούμε να διαφυλάξουμε το καλό μας όνομα.

Ελευθερώσου από Ανόητες Δεσμεύσεις

Το 6ο κεφάλαιο των Παροιμιών αρχίζει με τα λόγια: «Γιε μου, αν έγινες εγγυητής για το συνάνθρωπό σου, αν έδωσες το χέρι σου στον ξένο, αν παγιδεύτηκες από τα λόγια του στόματός σου, αν πιάστηκες από τα λόγια του στόματός σου, τότε κάνε το εξής, γιε μου, και ελευθερώσου, γιατί μπήκες στην παλάμη του συνανθρώπου σου: Πήγαινε να ταπεινωθείς και πολιόρκησε το συνάνθρωπό σου με παρακλήσεις».—Παροιμίες 6:1-3.

Αυτή η παροιμία μάς συμβουλεύει να μην αναμειγνυόμαστε στις επαγγελματικές δοσοληψίες άλλων, ιδιαίτερα αγνώστων. Ναι, οι Ισραηλίτες έπρεπε να “στηρίζουν τον αδελφό τους που είχε φτωχύνει και είχε γίνει οικονομικά αδύνατος”. (Λευιτικό 25:35-38) Αλλά μερικοί παράτολμοι Ισραηλίτες αναμειγνύονταν σε αμφίβολα και επικίνδυνα επιχειρηματικά σχέδια και έβρισκαν οικονομική υποστήριξη πείθοντας άλλους να “γίνουν εγγυητές” για αυτούς, καθιστώντας τους έτσι υπόλογους για το χρέος. Παρόμοιες καταστάσεις μπορεί να δημιουργηθούν και σήμερα. Λόγου χάρη, μερικοί οικονομικοί οργανισμοί ίσως απαιτούν να συνυπογράψει κάποιος προτού εγκρίνουν ένα δάνειο που θεωρούν ριψοκίνδυνο. Πόσο άσοφο θα ήταν να αναλάβουμε βιαστικά μια τέτοια δέσμευση προς όφελος άλλων! Αυτό μπορεί να μας παγιδέψει οικονομικά, δημιουργώντας μάλιστα κακό όνομα για εμάς στους κύκλους των τραπεζών και άλλων πιστωτών!

Τι θα λεχθεί αν έχουμε κάνει κάποια ενέργεια που αρχικά φαινόταν σοφή αλλά με μια καλύτερη ματιά φαίνεται ανόητη; Η συμβουλή που δίνεται είναι να καταπνίξουμε την υπερηφάνεια και να “πολιορκήσουμε το συνάνθρωπό μας με παρακλήσεις”—με επίμονα αιτήματα. Πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να τακτοποιήσουμε τα ζητήματα. Ένα σύγγραμμα τονίζει: «Κάντε ό,τι περνάει από το χέρι σας μέχρις ότου φτάσετε σε συμφωνία ή σε συμβιβασμό με τον αντίδικό σας, ώστε η δέσμευση που αναλάβατε να μην έχει επιπτώσεις σε εσάς ή στους δικούς σας». Και αυτό θα πρέπει να γίνει χωρίς καθυστέρηση, διότι ο βασιλιάς προσθέτει: «Μη δώσεις ύπνο στα μάτια σου ούτε γλυκοκοίμισμα στα ακτινοβόλα μάτια σου. Ελευθερώσου όπως μια γαζέλα από το χέρι και όπως ένα πουλί από το χέρι του κυνηγού του». (Παροιμίες 6:4, 5) Είναι καλύτερα να αποσυρθούμε από μια άσοφη δέσμευση, όταν αυτό είναι δυνατόν, παρά να παγιδευτούμε εξαιτίας της.

Να Είστε Εργατικοί Όπως το Μυρμήγκι

«Πήγαινε στο μυρμήγκι, τεμπέλη· παρατήρησε τις ενέργειές του και γίνε σοφός», προτρέπει ο Σολομών. Τι είδους σοφία μπορούμε να αποκτήσουμε παρατηρώντας τις ενέργειες ενός μικρού μυρμηγκιού; Ο βασιλιάς απαντάει: «Αν και δεν έχει διοικητή, επόπτη ή άρχοντα, ετοιμάζει την τροφή του το καλοκαίρι· μαζεύει τα τρόφιμά του κατά το θερισμό».—Παροιμίες 6:6-8.

Τα μυρμήγκια είναι οργανωμένα με θαυμάσιο τρόπο και συνεργάζονται μεταξύ τους σε αξιοσημείωτο βαθμό. Υποκινούμενα από ένστικτο, συγκεντρώνουν τρόφιμα για το μέλλον. Δεν έχουν «διοικητή, επόπτη ή άρχοντα». Είναι αλήθεια ότι υπάρχει η βασίλισσα των μυρμηγκιών, αλλά είναι βασίλισσα μόνο με την έννοια ότι γεννάει αβγά και είναι η μητέρα της αποικίας. Δεν δίνει εντολές. Παρ’ όλο που δεν έχουν επιστάτη να τα κατευθύνει ή επιτηρητή να τα ελέγχει, τα μυρμήγκια εργάζονται ακούραστα.

Όπως το μυρμήγκι, δεν θα πρέπει και εμείς να είμαστε εργατικοί; Το να εργαζόμαστε σκληρά και να προσπαθούμε να βελτιώνουμε την ποιότητα της εργασίας μας είναι καλό για εμάς είτε μας παρατηρούν άλλοι είτε όχι. Ναι, στο σχολείο, στην εργασία μας και ενώ συμμετέχουμε σε πνευματικές δραστηριότητες, θα πρέπει να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε. Ο Θεός θέλει να “απολαμβάνουμε το καλό για όλη τη σκληρή εργασία μας”, όπως ακριβώς το μυρμήγκι ωφελείται από την εργατικότητά του. (Εκκλησιαστής 3:13, 22· 5:18) Η καθαρή συνείδηση και η προσωπική ικανοποίηση είναι οι ανταμοιβές της σκληρής εργασίας.—Εκκλησιαστής 5:12.

Χρησιμοποιώντας δύο ρητορικά ερωτήματα, ο Σολομών προσπαθεί να αφυπνίσει τον οκνηρό από την αδράνειά του: «Ως πότε θα μένεις ξαπλωμένος, τεμπέλη; Πότε θα σηκωθείς από τον ύπνο σου;» Μιμούμενος τον τεμπέλη με την περιγραφή του, ο βασιλιάς προσθέτει: «Λίγος ακόμη ύπνος, λίγο ακόμη γλυκοκοίμισμα, λίγο ακόμη σταύρωμα των χεριών καθώς είσαι ξαπλωμένος, και σίγουρα η φτώχεια σου θα έρθει σαν ληστής και η στέρησή σου σαν ένοπλος άντρας». (Παροιμίες 6:9-11) Ενώ ο τεμπέλης είναι ξαπλωμένος, η φτώχεια τον καταφθάνει όπως ένας ληστής και η ένδεια του επιτίθεται σαν ένοπλος άντρας. Οι αγροί του οκνηρού γεμίζουν ζιζάνια και τσουκνίδες γρήγορα. (Παροιμίες 24:30, 31) Η επιχείρησή του υφίσταται απώλειες μέσα σε χρόνο μηδέν. Πόσο καιρό μπορεί να ανέχεται ένας εργοδότης κάποιον αργόσχολο; Και μπορεί ένας μαθητής που είναι τεμπέλης και δεν διαβάζει να περιμένει ότι θα τα πάει καλά στο σχολείο;

Να Είστε Έντιμοι

Περιγράφοντας ένα άλλο είδος συμπεριφοράς το οποίο καταστρέφει την καλή φήμη που έχει κάποιος στην κοινωνία, καθώς και τη σχέση του με τον Θεό, ο Σολομών συνεχίζει: «Ο άχρηστος άνθρωπος, ο άνθρωπος ο επιβλαβής, περπατάει μιλώντας στρεβλά, κλείνοντας το μάτι, κάνοντας σήματα με το πόδι του, κάνοντας νοήματα με τα δάχτυλά του. Διαστροφή υπάρχει στην καρδιά του. Μηχανεύεται κάτι κακό όλη την ώρα. Σπέρνει συνεχώς φιλονικίες».—Παροιμίες 6:12-14.

Τα λόγια αυτά περιγράφουν τον απατεώνα. Ο ψεύτης συνήθως προσπαθεί να αποκρύψει

Παρ 1:7· 9:10—Με ποια έννοια είναι ο φόβος του Ιεχωβά «η αρχή της γνώσης» και «η αρχή της σοφίας»; Χωρίς το φόβο του Ιεχωβά δεν μπορεί να υπάρξει γνώση, διότι αυτός είναι ο Δημιουργός των πάντων και Εκείνος που ενέπνευσε τη συγγραφή των Γραφών. (Ρωμαίους 1:20· 2 Τιμόθεο 3:16, 17) Αυτός είναι η ίδια η Πηγή κάθε αληθινής γνώσης. Επομένως, η γνώση αρχίζει με τον ευλαβικό φόβο του Ιεχωβά. Ο θεοσεβής φόβος είναι επίσης η αρχή της σοφίας επειδή δεν μπορεί να υπάρξει σοφία χωρίς γνώση. Επιπλέον, το άτομο που στερείται φόβου για τον Ιεχωβά δεν θα χρησιμοποιεί προς τιμήν του Δημιουργού την όποια γνώση έχει.

Παρ 5:3—Γιατί αποκαλείται η πόρνη “ξένη γυναίκα”; Τα εδάφια Παροιμίες 2:16, 17 περιγράφουν μια «ξένη γυναίκα» ως άτομο «που ξέχασε τη διαθήκη του Θεού της». Οποιοδήποτε άτομο λάτρευε ψεύτικους θεούς ή καθιστούσε τον εαυτό του ξένο ως προς το Μωσαϊκό Νόμο, όπως μια πόρνη, αποκαλούνταν ξένο.—Ιερεμίας 2:25· 3:13.

Παρ 1:10-14. Πρέπει να φυλαγόμαστε ώστε να μην παρασυρθούμε στις κακές οδούς των αμαρτωλών λόγω των υποσχέσεων που δίνουν για πλούτη.

Παρ 3:3. Πρέπει να θεωρούμε εξαιρετικά πολύτιμες ιδιότητες τη στοργική καλοσύνη και την αλήθεια και να τις επιδεικνύουμε όπως θα κάναμε με ένα ανεκτίμητο περιδέραιο. Χρειάζεται επίσης να τις χαράξουμε στην καρδιά μας, κάνοντάς τες αναπόσπαστο μέρος του εαυτού μας.

Παρ 4:18. Η πνευματική γνώση έρχεται προοδευτικά. Για να παραμείνουμε στο φως, πρέπει να συνεχίσουμε να εκδηλώνουμε ταπεινοφροσύνη και πραότητα.

Παρ 5:8. Πρέπει να μένουμε μακριά από όλες τις ανήθικες επιρροές, είτε αυτές προέρχονται από τη μουσική, τη διασκέδαση, το Ιντερνέτ είτε από βιβλία και περιοδικά.

Παρ 5:21. Θα αντάλλασσε κάποιος που αγαπάει τον Ιεχωβά την καλή του σχέση με τον αληθινό Θεό για λίγες στιγμές απόλαυσης; Φυσικά όχι! Το ισχυρότερο κίνητρο για να διατηρούμε ηθική αγνότητα είναι το να γνωρίζουμε ότι ο Ιεχωβά βλέπει τις οδούς μας και μας θεωρεί υπόλογους.

Παρ 6:1-5. Πόσο ωραία μας συμβουλεύουν αυτά τα εδάφια να μη “γίνουμε εγγυητές”, δηλαδή να μην αναλάβουμε κάποια άσοφη οικονομική δέσμευση για λογαριασμό άλλων! Αν ύστερα από προσεκτικότερη εξέταση φανεί ότι η κίνησή μας ήταν άσοφη, πρέπει χωρίς καθυστέρηση να “πολιορκήσουμε το συνάνθρωπό μας” με επίμονες παρακλήσεις και να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τακτοποιήσουμε τα ζητήματα.

Παρ 6:16-19. Εδώ αναφέρονται εφτά βασικές κατηγορίες οι οποίες περιλαμβάνουν σχεδόν κάθε είδους αδικοπραγία. Εμείς πρέπει να αναπτύσσουμε μίσος για αυτές.

Παρ 6:20-24. Η ανατροφή που έχει ως βάση τη Γραφή είναι δυνατόν να προστατέψει κάποιον από το να πιαστεί στην παγίδα της σεξουαλικής ανηθικότητας. Οι γονείς δεν πρέπει να αμελούν την παροχή τέτοιας εκπαίδευσης.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Το υλικό που σας παρουσιάζουμε σε αυτή την σελίδα είναι επιλεγμένο από τον επίσημο ιστότοπο των Χριστιανών Μαρτύρων του Ιεχωβά τον οποίο και σας προτρέπουμε να επισκέπτεστε τακτικά για την ποιότητα στην υλη που τον διακρίνει!

This is not the official website of Jehovah’s Witnesses jw.org is the official website of Jehovah's Witnesses and is the authoritative website about our beliefs, teachings, & activities.

Did you like this? Share it:

No Comments on “ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ 1-6”

Comments on this entry are closed.


Το υλικό που σας παρουσιάζουμε σε αυτή την σελίδα είναι επιλεγμένο από τον επίσημο ιστότοπο των Χριστιανών Μαρτύρων του Ιεχωβά τον οποίο και σας προτρέπουμε να επισκέπτεστε τακτικά για την ποιότητα στην ενημέρωση και στην υλη που τον διακρίνει!