Πίσω στον Δενδροπόταμο, συναντώ τον Νίκο Δήμου, 45 ετών Ρομά, ο οποίος πριν από επτά χρόνια βαφτίστηκε  ​Μάρτυρας του Ιεχωβά. «Έκανα καταχρήσεις, έπινα αλκοόλ και ναρκωτικά, έκανα άπληστο εμπόριο. Μετά τη βάφτισή μου, ο λύκος έγινε αρνάκι. Έχω πλέον αλλάξει ζωή, αυτό ήταν το πιο σημαντικό για μένα, γιατί ακριβώς είναι δύσκολο ένας Τσιγγάνος να κόψει τις κακές συνήθειες», μου λέει. Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά είναι σχετικά λίγοι στον Δενδροπόταμο (περίπου 150 άτομα), καθώς είναι πρόθυμοι να ακούσουν τη διδασκαλία, αλλά δύσκολα βαφτίζονται. Συναντιούνται δύο φορές την εβδομάδα σε δικό τους χώρο στη Σταυρούπολη, όπου διδάσκονται την Αγία Γραφή. Τον προσεχή Φεβρουάριο προγραμματίζεται στη Μαλακάσα διεθνής συνέλευση Ρομά Μαρτύρων του Ιεχωβά.

Κατευθυνόμαστε στον καταυλισμό των Ρομά στην Περαία, στα τσαΐρια πίσω από το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Αυτός είναι ο καταυλισμός με τις χειρότερες συνθήκες διαβίωσης, χωρίς νερό και ρεύμα, με περίπου 100 παράγκες στη μέση του πουθενά, βυθισμένες στη λάσπη και τα σκουπίδια. Οι Ρομά στην Περαία ήρθαν στο προσκήνιο εξαιτίας της  ​άρνησης των τοπικών αρχών να δεχτούν τα παιδιά του καταυλισμού στο σχολείο.

Η Ελλάδα απειλήθηκε με μία ακόμη ευρω-καταδίκη για τον αποκλεισμό μαθητών Ρομά από το εκπαιδευτικό σύστημα, ωστόσο με παρέμβαση των ανθρώπων του  ​«Προγράμματος Εκπαίδευσης Παιδιών Ρομά» του ΑΠΘ και του ​Ελληνικού Παρατηρητηρίου Συμφωνιών του Ελσίνκι, τα τσιγγανόπουλα γράφτηκαν στο σχολείο.

Δεν ήταν αυτός ο μοναδικός αποκλεισμός. Οι Ρομά της Περαίας δεν έγιναν αποδεκτοί από την τοπική χριστιανική ορθόδοξη ενορία, τα παιδιά τους εκδιώχθηκαν ακόμη και από τις παιδικές χαρές του συνοικισμού. Τον Νοέμβριο του 2010 ο πρεσβύτερος της  ​Ελληνικής Ευαγγελικής Εκκλησίας Θεσσαλονίκης Ιωάννης Παπαδόπουλος επισκέφτηκε με τη σύζυγό του, Κατερίνα, τον καταυλισμό. «Στις περιπτώσεις συναθροίσεις του ευαγγελικού χώρου έχουμε πάνω-κάτω τυποποιήσει τη ‘διαδικασία’. Στον καταυλισμό, δεν ήταν τίποτα γνωστό και δεδομένο» περιγράφει. Αρχικά, έπρεπε να συγκεντρωθούν ρούχα και τρόφιμα. Οι άνθρωποι της Ευαγγελικής Εκκλησίας βοήθησαν τους Ρομά στις επαφές τους με δημόσιες υπηρεσίες και γιατρούς. Και όταν κέρδισαν την εμπιστοσύνη τους, έχτισαν μια γερή παράγκα ως εκκλησία και ξεκίνησαν την κυριακάτικη διδασκαλία. Σήμερα, πολλοί Ρομά του καταυλισμού της Περαίας έχουν συσπειρωθεί γύρω από την Ευαγγελική Εκκλησία. Τραγουδούν και παίζουν ζωντανά θρησκευτικούς ύμνους στα ρομανί και επισκέπτονται μία φορά την εβδομάδα την κεντρική εκκλησία τους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Ανεξάρτητα με όλα αυτά, οι Ρομά του καταυλισμού της Περαίας έχουν κι αυτοί ενσωματώσει στη θρησκευτική τους πίστη παγανιστικά στοιχεία. Η Αλεξάνδρα Καλαϊτζάκη είναι ψυχολόγος και εργάστηκε για το «Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Παιδιών Ρομά» του ΑΠΘ στους καταυλισμούς της Περαίας και της Αγίας Σοφίας. «Ζευγάρια που δεν τεκνοποιούν φέρνουν από τη Ρόδο κάποιες κέρινες κούκλες, που αποκαλούν Τσαμπίκο. Τις κρατούν αγκαλιά και πηγαίνουν βόλτα, βγάζουν γι’ αυτές χωριστό πιάτο στο τραπέζι. Είναι ανίσχυροι και όσο θα ζουν σε συνθήκες αποκλεισμού με όλους τους όρους, τόσο θα αναζητούν απαντήσεις στα μαγικά και τις δοξασίες», περιγράφει.

Η Αλεξάνδρα θυμάται έντονα και την κηδεία του προέδρου του καταυλισμού της Περαίας, Λευτέρη Γκαραγκούνη, πέρυσι τον Σεπτέμβριο. «Είχε χτιστεί ειδικό υπόστεγο για να τοποθετηθεί ο νεκρός. Οι γυναίκες μαγείρευαν για να κεραστούν οι επισκέπτες. Και στην έξοδο του νεκρού, νεαροί άντρες έπιασαν ένα βαρύ τσιγγάνικο μοιρολόι, το οποίο εμπλούτιζαν με σημερινά λαϊκά τραγούδια. Ήταν αρχικά παράδοξο, όμως τελικά ταίριαζε αρμονικά».

Ζητάμε από την επίκουρη καθηγήτρια Θρησκειολογίας στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ, Αγγελική Ζιάκα, να περιγράψει τη σύνδεση της πίστης με τις συνθήκες διαβίωσης ενός κοινωνικά ευάλωτου πληθυσμού. «Το σύνηθες είναι οι κοινωνικά και οικονομικά ευάλωτες ομάδες να ‘επενδύουν’ στη θρησκεία και είναι βαθιά θρησκευόμενες. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι άνθρωποι κλειστοί ή φονταμενταλιστές, αντίθετα είναι ανοιχτοί, όπως στην περίπτωση των Ρομά. Δυστυχώς όμως, πίσω από αυτές τις ομάδες μπαίνει συνήθως μια ταμπέλα γραφικότητας. Επίσης, τις περισσότερες φορές, δεν υπάρχει μια συνεχής επικοινωνία της Εκκλησίας με τους Ρομά, παρά μόνον δια μέσου πολύ συγκεκριμένων πρωτοβουλιών. Γενικότερα, η διαχείριση της φτώχειας του ‘άλλου’ δημιουργεί εξαρτήσεις και ηγεμονικές σχέσεις σε πολλά επίπεδα. Δεν ξέρω βέβαια κατά πόσο οι Τσιγγάνοι ελέγχονται συναισθηματικά από φοβικά και ενοχικά συναισθήματα θρησκευτικότητας. Διερωτώμαι επίσης, αν γνωρίσατε κατά την περιήγησή ορθόδοξους Τσιγγάνους ιερείς».

Ο πατέρας Αθηναγόρας του Δενδροποτάμου μιλώντας τον περασμένο Μάιο στην Διάσκεψη των Εκκλησιών στην Αθήνα, είχε περιγράψει τις πρακτικές δυσκολίες στην προσπάθεια να πείσει τους Ρομά να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο. Μια από αυτές τις μέρες, σε εκδήλωση για το ρατσισμό στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ήταν καλεσμένος ο Άγγελος Χατζηνικολάου, δρ. Παιδαγωγικής του ΑΠΘ και εμβληματικός δάσκαλος στο σχολείο του Δενδροποτάμου και άλλων περιοχών με μαθητές Ρομά τα τελευταία 25 χρόνια. Μιλούσε με περηφάνια για την «πρώτη εκπαιδευτική γενιά» των Ελλήνων Ρομά, καθώς πέρυσι δύο κορίτσια από τον Δενδροπόταμο αποφοίτησαν από το Πανεπιστήμιο, έχοντας φοιτήσει στο σχολείο αδιάκοπα από την πρώτη τάξη του Δημοτικού. Κάποια στιγμή, ο δάσκαλος των Τσιγγάνων είπε: «Ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι σύμμαχος της συνειδητοποίησης του ανθρώπου, με στόχο την απελευθέρωσή της από εξαρτήσεις ποικίλων μορφών».

Εντέλει, οι Ρομά πιστεύουν με μεγάλη ευλάβεια στην επίσημη θρησκεία του τόπου όπου ζουν και παράλληλα είναι ανοιχτοί απέναντι στις υπόλοιπες θρησκευτικές διδασκαλίες. Και την ίδια στιγμή, με τον δικό τους τρόπο, ενσωματώνουν στην πίστη τους στοιχεία της τσιγγάνικης κουλτούρας αλλά και της εποχής. Τις ημέρες της έρευνας έβρεχε σχεδόν αδιάκοπα και οι καταυλισμοί πλημμύρισαν. Σε παλιότερες εποχές, οι αντιπρόσωποι του θεού στις ανθρώπινες κοινωνίες ζητούσαν συνήθως να πέσει βροχή για τις καλλιέργειες. Η «Ταξιαρχούλα» στην Αγία Σοφία στα Διαβατά μας είπε ότι θα ζητήσει από τον Άγιο να σταματήσει τη βροχή.

πηγή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Το υλικό που σας παρουσιάζουμε σε αυτή την σελίδα είναι επιλεγμένο από τον επίσημο ιστότοπο των Χριστιανών Μαρτύρων του Ιεχωβά τον οποίο και σας προτρέπουμε να επισκέπτεστε τακτικά για την ποιότητα στην υλη που τον διακρίνει!

This is not the official website of Jehovah’s Witnesses jw.org is the official website of Jehovah's Witnesses and is the authoritative website about our beliefs, teachings, & activities.

Did you like this? Share it:

No Comments on “Οι Θεοί των Τσιγγάνων”

Comments on this entry are closed.


Το υλικό που σας παρουσιάζουμε σε αυτή την σελίδα είναι επιλεγμένο από τον επίσημο ιστότοπο των Χριστιανών Μαρτύρων του Ιεχωβά τον οποίο και σας προτρέπουμε να επισκέπτεστε τακτικά για την ποιότητα στην ενημέρωση και στην υλη που τον διακρίνει!