Fiskilis J. Agelos

ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΞΟΔΟΣ 6, 7

«Τώρα θα Δεις Τι θα Κάνω στον Φαραώ»

Έξοδ. 6:1, 6, 7· 7:4, 5 Προτού πλήξει την Αίγυπτο με τις πληγές και ελευθερώσει τους Ισραηλίτες από τη δουλεία, ο Ιεχωβά τούς είπε τι θα έκανε. Θα έβλεπαν τη δύναμη του Ιεχωβά με τρόπους που δεν είχαν ξαναδεί ποτέ στο παρελθόν, και οι Αιγύπτιοι θα γνώριζαν οπωσδήποτε ποιος είναι ο Ιεχωβά. Όταν εκπληρώθηκαν οι υποσχέσεις του Θεού, η πίστη των Ισραηλιτών ενισχύθηκε, και αυτό τους βοήθησε να εξουδετερώσουν τις επιρροές της ψεύτικης θρησκείας της Αιγύπτου.

Πώς ενισχύει αυτή η Βιβλική αφήγηση την πίστη σας στην εκπλήρωση των υποσχέσεων του Θεού για το μέλλον;

Οι Ισραηλίτες και μια τεράστια μεικτή ομάδα μη Ισραηλιτών φεύγουν από την Αίγυπτο.

Έξοδ. 6:1​—Ο Μωυσής θα έβλεπε το «κραταιό χέρι» του Ιεχωβά

Έξοδ. 6:6, 7​—Ο Ισραήλ θα ελευθερωνόταν (it-2 σ. 403 ¶4)

Αλλά και στους Ισραηλίτες σημειώθηκε αξιοσημείωτη αλλαγή. Στην αρχή είχαν δεχτεί τα διαπιστευτήρια του Μωυσή, αλλά όταν οι συνθήκες της εργασίας τους έγιναν σκληρότερες με εντολή του Φαραώ, παραπονέθηκαν τόσο πολύ εναντίον του Μωυσή, ώστε εκείνος, αποθαρρυμένος, έκανε έκκληση στον Ιεχωβά. (Εξ 4:29-31· 5:19-23) Τότε ο Ύψιστος τον ενίσχυσε αποκαλύπτοντας ότι τώρα επρόκειτο να εκπληρώσει αυτό στο οποίο προσέβλεπαν ο Αβραάμ, ο Ισαάκ και ο Ιακώβ, δηλαδή την πλήρη αποκάλυψη της σημασίας του ονόματός του, του ονόματος Ιεχωβά, με την απελευθέρωση του Ισραήλ και την εδραίωσή του ως μεγάλου έθνους στη γη της υπόσχεσης. (Εξ 6:1-8) Ακόμη και τότε οι Ισραηλίτες δεν άκουσαν τον Μωυσή. Αλλά τώρα, μετά την ένατη πληγή, τον υποστήριξαν πλήρως και συνεργάστηκαν μαζί του ώστε, μετά τη δέκατη πληγή, εκείνος μπόρεσε να τους οργανώσει και να τους οδηγήσει έξω εύτακτα, «σε σχηματισμό μάχης».—Εξ 13:18.

Οι πιστοί λάτρεις του Ιεχωβά έρχονται από τη μεγάλη θλίψη.

Έξοδ. 7:4, 5​—Ο Φαραώ και οι Αιγύπτιοι θα αναγκάζονταν να γνωρίσουν ποιος είναι ο Ιεχωβά (it-2 σ. 403 ¶2, 3)

Μπροστά στον Φαραώ της Αιγύπτου. Ο Μωυσής και ο Ααρών επρόκειτο πλέον να παίξουν βασικούς ρόλους σε μια “μάχη μεταξύ θεών”. Στα πρόσωπα των μάγων ιερέων, των οποίων οι αρχηγοί ονομάζονταν προφανώς Ιαννής και Ιαμβρής (2Τι 3:8), ο Φαραώ συγκάλεσε τη δύναμη όλων των θεών της Αιγύπτου εναντίον της δύναμης του Ιεχωβά. Το πρώτο θαύμα που εκτέλεσε ο Ααρών μπροστά στον Φαραώ, με την κατεύθυνση του Μωυσή, απέδειξε την ανωτερότητα του Ιεχωβά σε σχέση με τους θεούς της Αιγύπτου, μολονότι ο Φαραώ έγινε πιο ισχυρογνώμων. (Εξ 7:8-13) Αργότερα, όταν επήλθε η τρίτη πληγή, ακόμη και οι ιερείς αναγκάστηκαν να παραδεχτούν: «Είναι το δάχτυλο του Θεού!» Μάλιστα οι ίδιοι χτυπήθηκαν τόσο πολύ από την πληγή με τα μεγάλα σπυριά ώστε δεν μπορούσαν καν να εμφανιστούν ενώπιον του Φαραώ για να εναντιωθούν στον Μωυσή κατά τη διάρκεια εκείνης της πληγής.—Εξ 8:16-19· 9:10-12.

Οι πληγές οδηγούν σε απάλυνση και σκλήρυνση. Ο Μωυσής και ο Ααρών ήταν αυτοί που εξήγγειλαν την καθεμιά από τις Δέκα Πληγές. Οι πληγές επέρχονταν όπως εξαγγέλλονταν, αποδεικνύοντας ότι ο Μωυσής ήταν ο διορισμένος εκπρόσωπος του Ιεχωβά. Το όνομα του Ιεχωβά διακηρύχτηκε και συζητήθηκε πολύ στην Αίγυπτο, με αποτέλεσμα κάποιοι να απαλυνθούν ως προς αυτό και κάποιοι άλλοι να σκληρυνθούν—οι Ισραηλίτες και ορισμένοι Αιγύπτιοι απαλύνθηκαν, αλλά ο Φαραώ καθώς και οι σύμβουλοι και οι υποστηρικτές του σκληρύνθηκαν. (Εξ 9:16· 11:10· 12:29-39) Οι Αιγύπτιοι, αντί να έχουν την εντύπωση ότι είχαν προσβάλει οι ίδιοι τους θεούς τους, γνώριζαν ότι ο Ιεχωβά ήταν εκείνος που έκρινε τους θεούς τους. Όταν πια είχαν επέλθει οι εννιά πληγές, ο Μωυσής είχε πλέον γίνει «πολύ σπουδαίος στη γη της Αιγύπτου, στα μάτια των υπηρετών του Φαραώ και στα μάτια του λαού».—Εξ 11:3.

Σκάβουμε για Πνευματικά Πετράδια:

Έξοδ. 6:3​—Με ποια έννοια δεν έκανε ο Ιεχωβά τον εαυτό του γνωστό στον Αβραάμ, στον Ισαάκ και στον Ιακώβ; (it-2 σ. 579 ¶10, 11)

Ο Ιεχωβά χρησιμοποίησε τον τίτλο «ο Θεός ο Παντοδύναμος» (’Ελ Σανταΐ) όταν έδωσε στον Αβραάμ την υπόσχεση αναφορικά με τη γέννηση του Ισαάκ, μια υπόσχεση που προϋπέθετε από μέρους του Αβραάμ μεγάλη πίστη στο ότι ο Θεός είχε τη δύναμη να την πραγματοποιήσει. Ο τίτλος αυτός χρησιμοποιήθηκε αργότερα σε περιπτώσεις όπου αναφέρεται ότι ο Θεός θα ευλογούσε τον Ισαάκ και τον Ιακώβ ως κληρονόμους της Αβραμιαίας διαθήκης.—Γε 17:1· 28:3· 35:11· 48:3.

Σε αρμονία με αυτό, ο Ιεχωβά μπορούσε να πει αργότερα στον Μωυσή: «Εμφανιζόμουν στον Αβραάμ, στον Ισαάκ και στον Ιακώβ ως Θεός Παντοδύναμος [μπε’Ελ Σανταΐ], αλλά ως προς το όνομά μου Ιεχωβά δεν έκανα τον εαυτό μου γνωστό σε αυτούς». (Εξ 6:3) Αυτό δεν μπορεί να σημαίνει ότι το όνομα Ιεχωβά ήταν άγνωστο σε αυτούς τους πατριάρχες, δεδομένου ότι το χρησιμοποιούσαν συχνά τόσο οι ίδιοι όσο και άλλοι πριν από αυτούς. (Γε 4:1, 26· 14:22· 27:27· 28:16) Στην πραγματικότητα, στο βιβλίο της Γένεσης το οποίο αφηγείται τη ζωή των πατριαρχών, η λέξη «Παντοδύναμος» υπάρχει μόνο 6 φορές, ενώ το προσωπικό όνομα Ιεχωβά είναι γραμμένο στο πρωτότυπο εβραϊκό κείμενο 172 φορές. Ενώ αυτοί οι πατριάρχες, όμως, είχαν φτάσει στο σημείο να εκτιμήσουν από προσωπική πείρα το γεγονός ότι ο Θεός είχε το δικαίωμα και τα προσόντα να φέρει τον τίτλο «Παντοδύναμος Θεός», δεν είχαν την ευκαιρία να εκτιμήσουν την πλήρη έννοια και τις προεκτάσεις του προσωπικού του ονόματος, Ιεχωβά. Σχετικά με αυτό, Το Εικονογραφημένο Λεξικό της Βίβλου ([The Illustrated Bible Dictionary] Τόμ. 1, σ. 572) σχολιάζει: «Η παλαιότερη αποκάλυψη, στους Πατριάρχες, αφορούσε υποσχέσεις που ανάγονταν στο απώτερο μέλλον και προϋπέθετε ότι αυτοί θα έπρεπε να είναι βέβαιοι πως Εκείνος, ο Γιαχβέ, θα ήταν ένας Θεός (’ελ) ικανός (μια πιθανή έννοια του σανταΐ) να τις εκπληρώσει. Η αποκάλυψη στη βάτο ήταν μεγαλύτερη και πιο προσωπική, καθώς η δύναμη του Θεού και παράλληλα η άμεση και συνεχής παρουσία του κοντά τους εμπερικλείονταν στο οικείο όνομα Γιαχβέ».—Επιμέλεια Τζ. Ντ. Ντάγκλας, 1980.

Έξοδ. 7:1​—Πώς ήταν ο Μωυσής “σαν Θεός” για τον Φαραώ, και πώς έγινε ο Ααρών «ο προφήτης» του Μωυσή; (it-2 σ. 402 ¶3)

Ο Μωυσής δεν κρίθηκε ακατάλληλος λόγω διστακτικότητας. Εντούτοις, ο Μωυσής φάνηκε διστακτικός, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι δεν μπορούσε να μιλήσει με ευχέρεια. Τώρα παρουσιαζόταν ένας αλλαγμένος Μωυσής, τελείως διαφορετικός από τον άνθρωπο που είχε προσφερθεί αυτόβουλα να γίνει ο απελευθερωτής του Ισραήλ 40 χρόνια νωρίτερα. Συνέχισε να φέρνει αντιρρήσεις στον Ιεχωβά, ζητώντας του τελικά να τον απαλλάξει από αυτό το έργο. Μολονότι αυτό προκάλεσε το θυμό του Θεού, εκείνος δεν απέρριψε τον Μωυσή, αλλά του προμήθευσε τον Ααρών, τον αδελφό του, ώστε να μιλάει αυτός εκ μέρους του. Όπως, λοιπόν, ο Μωυσής ήταν ο εκπρόσωπος του Θεού, έτσι και ο ίδιος έγινε «Θεός» για τον Ααρών, ο οποίος μιλούσε ως εκπρόσωπός του. Στη συνάντηση που ακολούθησε με τους πρεσβυτέρους του Ισραήλ, καθώς και στις επαφές με τον Φαραώ, φαίνεται ότι ο Θεός έδινε στον Μωυσή τις οδηγίες και τις εντολές, ενώ στη συνέχεια ο Μωυσής τις μεταβίβαζε στον Ααρών, και έτσι ο Ααρών ήταν αυτός που μιλούσε ενώπιον του Φαραώ (ενός διαδόχου του Φαραώ από τον οποίο είχε φύγει ο Μωυσής 40 χρόνια πρωτύτερα). (Εξ 2:23· 4:10-17) Αργότερα, ο Ιεχωβά χαρακτήρισε τον Ααρών “προφήτη” του Μωυσή με την έννοια ότι, όπως ο Μωυσής ήταν ο προφήτης του Θεού και λάβαινε κατεύθυνση από αυτόν, έτσι και ο Ααρών έπρεπε να λαβαίνει κατεύθυνση από τον Μωυσή. Επίσης, ειπώθηκε στον Μωυσή ότι κατέστη “Θεός για τον Φαραώ”, δηλαδή του δόθηκε θεϊκή δύναμη και εξουσία επί του Φαραώ, ώστε δεν υπήρχε πια λόγος να φοβάται το βασιλιά της Αιγύπτου.—Εξ 7:1, 2.

Έξοδ. 6:3—Με ποια έννοια δεν είχε γίνει γνωστό το όνομα του Θεού στον Αβραάμ, στον Ισαάκ και στον Ιακώβ; Αυτοί οι πατριάρχες χρησιμοποιούσαν το θεϊκό όνομα και έλαβαν υποσχέσεις από τον Ιεχωβά. Εντούτοις, δεν γνώρισαν ούτε διέκριναν τον Ιεχωβά ως εκείνον που έκανε να εκπληρωθούν αυτές οι υποσχέσεις.—Γένεση 12:1, 2· 15:7, 13-16· 26:24· 28:10-15.

Έξοδ. 7:1—Πώς έγινε ο Μωυσής “Θεός για τον Φαραώ”; Ο Μωυσής έλαβε θεϊκή δύναμη και εξουσία πάνω στον Φαραώ. Γι’ αυτό, δεν υπήρχε λόγος να φοβάται εκείνον το βασιλιά.

Έξοδ. 7:22—Πού βρήκαν οι Αιγύπτιοι ιερείς νερό το οποίο δεν είχε μετατραπεί σε αίμα; Θα μπορούσαν να είχαν χρησιμοποιήσει νερό που είχαν πάρει από τον Νείλο Ποταμό πριν από αυτή την πληγή. Πόσιμο νερό προφανώς θα μπορούσαν επίσης να είχαν συλλέξει ανοίγοντας πηγάδια στο υγρό έδαφος γύρω από τον Νείλο Ποταμό.—Έξοδος 7:24.

Έξοδ. 7:14–12:30. Οι Δέκα Πληγές δεν ήταν απλές συμπτώσεις. Προλέχθηκαν και έλαβαν χώρα ακριβώς όπως ειπώθηκε. Πόσο παραστατικά καταδεικνύουν ότι ο Δημιουργός ασκεί έλεγχο στα νερά, στο φως του ήλιου, στα έντομα, στα ζώα και στους ανθρώπους! Οι πληγές δείχνουν επίσης ότι ο Θεός μπορεί να επιφέρει επιλεκτικά συμφορά στους εχθρούς του ενώ παράλληλα προστατεύει τους λάτρεις του.

Έξοδ. 7:1-3 Ο Ιεχωβά Οδηγεί τον Λαό Του Το άγιο πνεύμα τού έδωσε την ικανότητα να κάνει θαύματα και να διακηρύξει το όνομα του Θεού στον Φαραώ.

Έξοδ. 7:8-13 Να Χρησιμοποιείτε το Λόγο του Θεού​—Είναι Ζωντανός! Έχοντας στο χέρι του μια τέτοια απόδειξη θεϊκής εξουσίας, ο Μωυσής μπορούσε πλέον να εκπροσωπήσει με πεποίθηση τον αληθινό Θεό ενώπιον των συμπατριωτών του και του Φαραώ.​

Έξοδ. 6:12 Να Μιμείστε την Πίστη του Μωυσή Αργότερα, ο ίδιος ο Μωυσής ρώτησε τον Ιεχωβά: «Πώς είναι δυνατόν να με ακούσει ο Φαραώ;»

Έξοδ. 6:3 «Είναι ο Θεός . . . των Ζωντανών» Πώς θα μπορούσε να είναι ο θάνατος​—ή οποιοσδήποτε άλλος «εχθρός»—​ισχυρότερος από “τον Θεό τον Παντοδύναμο”;

Έξοδ. 7:14-21 Είναι τα Θαύματα Όντως Εφικτά;—Τρεις Κοινές Αντιρρήσεις Διαβάζοντας προσεκτικά τα εδάφια Έξοδος 7:14-21, βλέπουμε ότι αυτό το θαύμα έγινε όταν ο Ααρών, υπό την κατεύθυνση του Μωυσή, χτύπησε τον Νείλο Ποταμό με το ραβδί του.

Έξοδ. 6:1, 6, 7 Μην Κοιτάζετε «τα Πράγματα που Βρίσκονται Πίσω» Είχαν παραστεί μάρτυρες της δύναμης του Ιεχωβά όταν Εκείνος επέφερε με θαυμαστό τρόπο τις Δέκα Πληγές στον υπερήφανο Φαραώ και στο λαό του.

Έξοδ. 6:12 «Να Είσαι Θαρραλέος και Πολύ Ισχυρός» Ο Μωυσής ένιωθε ανεπαρκής για αυτόν το διορισμό, αλλά τον αποδέχτηκε. (Έξοδ. 6:12) … Μαζί με τον αδελφό του, τον Ααρών, εμφανίστηκε επανειλημμένα ενώπιον του τυραννικού Φαραώ της Αιγύπτου και ανήγγειλε με θάρρος τις Δέκα Πληγές με τις οποίες ο Ιεχωβά κατήσχυνε τους αιγυπτιακούς θεούς και απελευθέρωσε το λαό Του.

Έξοδ. 7:6 Σας Γνωρίζει Εσάς ο Ιεχωβά; Η πραότητα και η ταπεινοφροσύνη του έγιναν φανερές από την προθυμία με την οποία ακολουθούσε την κατεύθυνση του Ιεχωβά.

Έξοδ. 7:1, 2 Νεαροί—Αντισταθείτε στην Πίεση των Συνομηλίκων Για τον Ααρών αποδείχτηκε πιο εύκολο να αντισταθεί στο βασιλιά της Αιγύπτου παρά στον περίγυρό του.​

Έξοδ. 7:19-21 Ας Εκτιμούμε τον Μεγαλύτερο Μωυσή Παραδείγματος χάρη, ο Μωυσής έκανε θαύματα τα οποία περιλάμβαναν νερό όταν κατόπιν εντολής του τα νερά στον Νείλο και στους υγρότοπους των καλαμιών του έγιναν αίμα, όταν η Ερυθρά Θάλασσα χωρίστηκε και όταν ανάβλυσε νερό από έναν βράχο στην έρημο.

Έξοδ. 7:14–10:29 Δεν Πρέπει να Ξεχάσετε τον Ιεχωβά Εντούτοις, ο Φαραώ αψήφησε τον Ιεχωβά, αρνούμενος να αφήσει τους Ισραηλίτες να φύγουν.

Έξοδ. 7:14-21 Ο Λόγος του Ιεχωβά Δεν Αποτυχαίνει Ποτέ Τα ψάρια πέθαναν, και το νερό του ποταμού δεν πινόταν.

Έξοδ. 6:12, 30 Ο Ιεχωβά Αποκαλύπτει τη Δόξα του στους Ταπεινούς Αυτός ο ταπεινός άνθρωπος, που πέρασε 40 χρόνια ως ασήμαντος βοσκός, πιθανότατα στην Αραβική Χερσόνησο το μεγαλύτερο διάστημα, ευνοήθηκε εξαιρετικά από τον Δημιουργό με πολλούς τρόπους.

Έξοδ. 6:3 Τι Δίνει Πραγματικό Νόημα στη Ζωή; Η ζωτική συνάρτηση ανάμεσα στον Θεό και στο σκοπό που έχουμε στη ζωή τονίζεται στο προσωπικό όνομα του Θεού, Ιεχωβά, το οποίο κατά γράμμα σημαίνει: «Αυτός Κάνει να Γίνεται».

Έξοδ. 7:6 Μην Καταβάλλεστε από Ανησυχία Αντί να βασανίζει τον εαυτό του με τρομακτικές σκέψεις για το τι θα μπορούσε να συμβεί όταν θα αντιμετώπιζε τον Φαραώ, ο Μωυσής “έκανε έτσι ακριβώς”.

Έξοδ. 6:8 Η Σωτηρία Ανήκει στον Ιεχωβά Υποθέστε ότι είστε ένας Ισραηλίτης που υφίσταται καταδυνάστευση από τους Αιγυπτίους των ημερών του Μωυσή.

Έξοδ. 6:2-5 Ο Ιεχωβά Είναι Θεός Διαθηκών Ο Ιεχωβά θα έδινε τώρα ιδιαίτερη προσοχή στη διαθήκη που είχε κάνει με τον Αβραάμ.

Έξοδ. 6:3,20 «Περπατάμε Μέσω Πίστης, Όχι Μέσω Όρασης» Είχε πίστη επειδή γνώριζε τον Ιεχωβά ως Θεό Παντοδύναμο. (Έξοδος 6:3) … Αργότερα, ως μέλος του σπιτικού του Φαραώ, ο Μωυσής «διδάχτηκε όλη τη σοφία των Αιγυπτίων».

Έξοδ. 6:20 Ανταμείβεται η Πίστη Γονέων Ωστόσο, καθώς ο Αμράμ και η Ιωχαβέδ κοιτούσαν το αγοράκι τους, πήραν τη σταθερή απόφαση να μην το εγκαταλείψουν, άσχετα με τις συνέπειες.

Έξοδ. 7:19 Γιατί Δεν Αρκούν τα Θαύματα για να Οικοδομηθεί Πίστη Η Αγία Γραφή δείχνει ότι αυτοί είδαν με τα μάτια τους τα εξής μεγαλειώδη θαύματα που είχε κάνει ο Θεός: τις δέκα πληγές εναντίον της Αιγύπτου, τη διαφυγή του έθνους Ισραήλ μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και την εξολόθρευση του Αιγύπτιου Φαραώ και της στρατιωτικής του δύναμης.

Έξοδ. 6:3 Τι Απαιτεί ο Θεός από Εμάς; Στις σελίδες της, ο Ιεχωβά αποκαλύπτει διάφορα πράγματα για τον εαυτό του, όπως είναι το όνομά του, η προσωπικότητά του και οι σκοποί του—πληροφορίες τις οποίες δεν μπορούμε να αποκτήσουμε από καμιά άλλη πηγή.

Έξοδ. 7:8-22 Ευαρεστούν Όλες οι Θρησκείες τον Θεό; Οι Αιγύπτιοι ιερείς που ασκούσαν μαγεία στις ημέρες του Μωυσή μπορούσαν να επιτελούν εντυπωσιακά πράγματα, αλλά σίγουρα δεν είχαν την επιδοκιμασία του Θεού.

Έξοδ. 6:2, 3 Μπορείτε Πράγματι να Αγαπάτε τον Θεό; Με το να τον γνωρίσουν με το προσωπικό του όνομα, Ιεχωβά.

Έξοδ. 6:2 Γιατί η Αληθινή Λατρεία Λαβαίνει την Ευλογία του Θεού Ακόμη και προγενέστερα, ο Αδάμ, η Εύα και άλλοι γνώριζαν το όνομα, αν και δεν το σέβονταν πάντα.

Έξοδ. 7:8-13 Μωυσής και Ααρών—Θαρραλέοι Διαγγελείς του Λόγου του Θεού Όλοι οι παρόντες μπορούσαν να δουν ότι οι αιγυπτιακές θεότητες δεν ήταν δυνατόν να συναγωνιστούν τον αληθινό Θεό, τον Ιεχωβά.

Έξοδ.6:2, 3 Αφιερωμένοι—Σε Ποιον; Εκείνος επρόκειτο να αποκαλύψει τον εαυτό του ως Εκπληρωτή υποσχέσεων με έναν τρόπο τον οποίο ποτέ δεν είχαν γνωρίσει οι προπάτορες των Ισραηλιτών.

Έξοδ. 6:3 Να Εκτιμάτε την Ιερή Υπηρεσία Σας Για πρώτη φορά στη ζωή του, το άτομο που μελετάει τη Γραφή αρχίζει να απευθύνεται στον Δημιουργό του με το όνομά Του, Ιεχωβά.

Το υλικό που σας παρουσιάζουμε σε αυτή την σελίδα είναι επιλεγμένο από τον επίσημο ιστότοπο των Χριστιανών Μαρτύρων του Ιεχωβά τον οποίο και σας προτρέπουμε να επισκέπτεστε τακτικά για την ποιότητα στην υλη που τον διακρίνει!

This is not the official website of Jehovah’s Witnesses jw.org is the official website of Jehovah's Witnesses and is the authoritative website about our beliefs, teachings, & activities.

Did you like this? Share it:
Exit mobile version